Je to ještě loď? Z budoucnosti připlouvá neviditelná korveta!
U moderních lodí je technologie stealth už docela běžná. Jenže se zdá, že je to málo, plavidla budoucnosti budou čím dál více jako vystřižená ze sci-fi románů.
Důkazem budiž připravovaná francouzská bojová korveta C Sword 90. Ta už více než plavidlo určené na vodu připomíná kosmickou loď z daleké budoucnosti. Projekt zcela nové korvety představil koncern DCNS na nedávném veletrhu Euronaval v Paříži. První loď tohoto typu vzniká v loděnicích v Cherbourgu, za pár let tak bude francouzské námořnictvo disponovat dalšími plavidly s vlastnostmi stealth, tedy se sníženou detekovatelností radarovými paprsky.
Francie zatím plánuje stavbu tří jednotek typu C Sword 90, které se budou vyznačovat schopností operovat jak na otevřených oceánech, tak v mělkých pobřežních vodách. Při vývoji korvet, který začal v roce 2006, se vycházelo z charakteru posledních válečných operací. Při nich musely lodě překonávat velké vzdálenosti po mořích i oceánech, aby se dostaly do prostoru operací a následně podporovaly námořní, pozemní i letecké akce z pobřežních vod. Univerzálnost a parametry v rozsahu délky 85 až 105 m a váhy od tisíce do dvou a půl tisíce tun byly hlavními požadavky francouzského námořnictva.
Korvety typu C Sword 90 nahradí plavidla třídy Combattante, jejichž první verze vznikly v roce 1963. Poslední třetí verze přišla do výzbroje na přelomu 70. a 80. let, takže jejich kariéra se blíží ke svému konci. Oproti svým předchůdcům bude C Sword 90 mnohem pokročilejší, nejen co se týče konstrukce a stealth charakteristiky, ale i elektronickým vybavením a výzbrojí. Podobu korvety si vzal na starost designér Thierry Verhaaren, který je znám spíše stavbou luxusních jachet. O stavbu se postarají cherbourgské loděnice CMS, kde se bojové lodě stavějí už od konce druhé světové války.
Parametry jako ze sna...
I když jde o stealth korvetu s futuristickým vzhledem, trup je postaven z klasické oceli, u nástaveb pak byla použita ocel kombinovaná s hliníkem. Protože jde o univerzální kompaktní plavidlo, jeho vybavení je zvoleno tak, aby mohlo fungovat jako bojové plavidlo s velkou palebnou silou schopné zároveň podnikat průzkumné a hlídkové mise, stejně jako sloužit pro elektronický boj a rušení nepřátelských pozorovacích systémů. C Sword 90 se tedy hodí jak pro námořní boj vysoké intenzity, tak například pro palebnou podporu výsadkových nebo vnitrozemských operací.
Nová francouzská korveta měří na délku 95 m, trup má v nejširším místě skoro 16 m a maximální ponor trupu činí 4 m. Posádku tvoří 65 námořníků, loď ale pohodlně pojme ještě dalších 20 lidí, například tým pro speciální operace. Univerzálnosti nasazení korvety napomáhají i dva nafukovací bojové rychlé čluny s pevnou kostrou typu RHIB o délce 11 m a helikoptéra střední váhové kategorie, pro kterou je určena plošina na zádi. Loď do svých útrob může pojmout i dva standardní kontejnery s vybavením pro tým speciálních operací, pro potápěče nebo se zásobami pro jiné lodě. Samozřejmě že nesmějí chybět ani malé dálkově řízené bezposádkové čluny nebo podvodní průzkumné sondy.
Rychlík
Oči a uši korvety bude kromě množství optoelektronických senzorů tvořit hlavně rozměrný radar se čtyřmi pevnými panely zabudovanými v nástavbě a s elektronickým vychylováním radarového paprsku. Ten bude pokrývat celý prostor kolem lodi, na moři i ve vzduchu. Výzbroj bude záviset na požadavcích uživatele, počítá se s rychlopalným dělem ráže 57 nebo 76 mm na přídi a také s dálkově řízenými věžičkami s kanóny ráže 30 nebo 20 mm. V trupu lodi bude zabudováno 16 vertikálních odpalovacích kontejnerů pro obávané protilodní řízené střely MM40 Exocet a v přídi najdou své místo dva tříhlavňové torpédomety. Korvety dostanou i speciální systém ochrany před torpédy a protilodními střelami, nebudou chybět ani dva sonary, jeden pevný v trupu a druhý vlečený na laně.
Trup korvety je uzpůsoben pro vysoké rychlosti, předpokládá se, že maximální rychlost se bude pohybovat kolem 50 km/h. Při průměrné rychlosti bude korveta schopná bez doplňování paliva urazit i přes 11 tisíc km. Úspornému provozu má napomáhat speciálně tvarovaná příď a dva dieselové agregáty, které budou pohánět dvě směrově otočné podvodní vrtule.
DP