Rychlejší i lehčí: Motorky JAWA se vyrábějí úctyhodných 95 let. První model se nepovedl
Značka JAWA slaví již 95 let od svého založení
Nedaleko Benešova, v Týnci nad Sázavou, leží domov jedné z nejznámějších českých značek. Už před pětadevadesáti lety se ve středních Čechách začaly vyrábět motocykly JAWA. Věkem by mohly připomínat stařenky, ale opak je pravdou. Osvědčené značce běžící léta svědčí a rozproudit krev v žilách dokáže nejednomu řidiči.
Firmu s mezinárodním věhlasem založil průmyslník František Janeček. Přitom první model se mu moc nepodařil. „Motocykl JAWA 500 OHV lze definovat jako poměrně velký, těžký, drahý a složitý motocykl,“ vykládá v pořadu Prima město Jiří Kraft, výkonný ředitel JAWA Moto spol. s r. o.
Do JAWY tedy vstupuje nejstarší syn Františka Janečka, František Karel Janeček. Ten stojí za druhým, na trhu velmi úspěšným modelem. „Našel v Anglii dodavatele a partnera pro nový model, který byl lehký, levný a jednoduchý,“ dodává Jiří Kraft.
Muzeum motorek JAWA, kde lze najít i první vyrobený stroj značky JAWA 500 OHV. Nebyl ale právě nejvydařenější. Zdroj: Se souhlasem společnosti JAWA
Muzeum motorek JAWA, kde lze najít i první vyrobený stroj značky JAWA 500 OHV. Nebyl ale právě nejvydařenější. Zdroj: Se souhlasem společnosti JAWA
V období druhé světové války výrobní halu zabírají Němci. Továrnu v té době vede Čech Jaroslav Frei. I díky němu patřila JAWA v poválečném období k opravdové motocyklové špičce. Na trhu se objevuje fenomenální PÉRÁK a podnik postupně navyšuje výrobní kapacitu až na 400 strojů denně.
Úspěch trvá dodnes
V roce 1997 se z JAWY stává JAWA Moto a pod novým vedením nabírá i nový směr. Na trhu je dnes osm modelů této značky. Mezi nimi i horké novinky. „Je to objemově největší motocykl JAWA 650 OHC Sport s kapkovitou nádrží v lehce endurovém stylu. Šest set padesátka je koncipována tak, aby díky silnějšímu motoru zvládla i nějaké cestování,“ říká výkonný ředitel společnosti a doplňuje informace i o dalším novém modelu: „Úplnou novinkou je JAWA 350 CL BOBBER. Někdy se BOBBER zařazuje do skupiny café racerů, tedy motocyklů pro nedělní zábavu.“
Další modely už se povedly lépe. Zdroj: Se souhlasem společnosti JAWA
Částečně je výroba motocyklů JAWA orientovaná do týneckého závodu a částečně do Indie. Ročně JAWA vyrobí mezi osmi sty až dvěma tisíci kusy motocyklů. „V České republice nás zastupuje okolo 45 dealerů. Naším cílem je být konkurenceschopní. Když jsme si povídali o historii značky, o Františku Karlu Janečkovi, tak jsme zmiňovali, že motocykl, který nastartoval podnikání společnosti JAWA, byl lehký, cenově dostupný a jednoduchý. Tyto cíle my pořád dodržujeme,“ uvádí Jiří Kraft.