24. února 2024 07:10

Gigantická anakonda málem zabila člověka. U objevu nového hada byla i hollywoodská hvězda

Zcela nový druh hada odborníkům pomohla odhalit jeho obří velikost a genetické testování. Objev je o to výjimečnější, že u něj náhodou byla i známá hollywoodská celebrita.

Vědci měli dosud za to, že anakonda velká (Eunectes murinus) může sice dorůstat do velkých rozměrů, ale že jsou ve volné přírodě k potkání i daleko menší exempláře. Teprve během výzkumu spojeného s natáčením dokumentárního seriálu si uvědomili, že tito hadi jsou v Ekvádoru daleko větší než v Brazílii. Nedalo jim to spát, a tak porovnali vzorky DNA.

Mohlo by vás zajímat: Američané bojují s gigantickými hady. Rekordní plaz váží 90 kg a pralo se s ním 5 lidí

Čekalo je překvapení století. Ačkoli (kromě zmíněných rozdílů ve velikosti) tito hadi vypadají stejně, jejich DNA se liší v neuvěřitelných 5,5 procentech. Pokud se vám to zdá málo, tak vás vyvedeme z omylu: Je to dvakrát větší rozdíl než mezi DNA člověka a šimpanze.

7 metrů, 200 kilo

Video, které zveřejnil nizozemský dokumentarista Freek Vonk, zachycuje neuvěřitelnou velikost nově objeveného druhu anakondy, Eunectes akayima. „Našli jsme jednu, která měřila 6,3 metru, což je velice blízko k oficiálnímu rekordu,“ prozradil IFL Science profesor Bryan Fry, který se na celé výpravě podílel jako vědecký pracovník.

Dodal, že viděli i větší exemplář, který napadl jejich kolegu a pokoušel se ho stáhnout pod hladinu. Jeho velikost nezměřili, ale podle krvavých stop od zubů zanechaných v kolegově lýtku si spočítali, že mohl mít na délku i 7,5 metru.

„Hollywood“ byl u toho

Profesor Fry i jeho spolupracovníci sice také během výpravy zjistili, že tři jiné druhy hadů jsou ve skutečnosti jen jediným druhem, radost z objevu gigantické anakondy jim to ale nezhatilo. A navíc, okolnosti, za kterých se to stalo, vědci nezažívají denně.

Jejich objev se totiž odehrál přímo před očima hollywoodské celebrity, Willa Smithe. Známý herec je totiž hlavní tváří dokumentu, jehož natáčení výzkumnou výpravu financovalo. Smith se navíc hadů nijak neobával a dokumentaristům je prý bez zaváhání pomáhal holýma rukama lovit.

Zdroj: MDPI, IMDb, indy100, AMNH