17. srpna 2023 06:00

Nově objevený tvor vypadá jako parazit z Vetřelce. Našli ho na Antarktidě

Na první pohled byste si nově popsaného živočicha spletli s facehuggerem z Vetřelce, pokud si ale odmyslíme závratných dvacet chapadel, připomíná ovoce, které známe i z českých zahrad. A právě po něm dostal jméno.

Pokud se vědci začnou pohybovat v oceánu okolo Antarktidy a lovit živočichy, na nepopsané tvory narazí dost často. Americký mořský biolog a spoluautor studie Greg Rose tenhle fenomén v rozhovoru pro server Business Insider okomentoval celkem trefně: „Nové druhy potkáváme pořád. Problém je práce, která plyne ze snahy je pojmenovat.“

A to zřejmě vysvětluje, proč podivnou podmořskou lilijici s dvaceti ramínky, připomínající vývojové stadium Vetřelce, někdo pojmenoval „Antarktická jahodová opeřená hvězda“.

DNA i tvar těla ji odlišila od známého druhu

Samozřejmě, všechno má svůj logický důvod a ani tohle jméno není výjimkou. Zatímco některá ramena nově popsaného Promachocrinus fragarius na sobě mají klepítka, kterými se lilijice může přidržet například u dna, jiná (ta delší) skutečně připomínají pírka. A kdybychom jí všechna chapadla odstranili, její drobné tělo bude tvarem velice živě připomínat jahodu.

Přečtěte si také: Nově objevený druh hada je velmi jedovatý a člověku způsobí krutá muka

Do nedávna jméno „promachocrinus“ nosil jen jeden jediný tvor, promachcrinus kerguelensis (české jméno nemá). Toho pojmenoval už v roce 1879 William Carpenter, kterého můžeme víceméně označit za zakladatele celé oceánografie. Vědci ještě ne zas tak dávno jemu podobné tvory označovali stejně, analýza DNA nasbíraných vzorků popsaná ve studii zveřejněné v Invertebrate Systematics ale odhalila zásadní odlišnosti, a svého zařazení se tak dočkalo hned několik odlišných zástupců rodu. Promachocrinus fragarius patří k těm nejzajímavějším z nich.

Zdroj: Invertebrate Systematics, Business Insider