Nový zážitek z jízdy. Elektrokolo si vyzkoušejte, než se rozhodnete pro koupi, radí odborník z PRE
Elektrokola velkým trhákem
Začíná léto, doba dovolených, a mnozí ji chtějí trávit aktivně, třeba na kole anebo na elektrokole. Kdo uvažuje o jeho pořízení, pro toho máme užitečné informace. Podle Jaroslava Botka, specialisty na elektrokola z Pražské energetiky, je výhodné si před koupí jízdu vyzkoušet.
Z elektrokol se stala nová móda. Mezi sportovními nadšenci jsou čím dál tím oblíbenější. Na trhu drtí i klasická kola, těch elektrických se prodává výrazně více. A jak vybrat to správné? „Každé to kolo se skládá z určitých komponentů, a tam záleží na kvalitě těch komponentů. Máme tam odpružení, přední a zadní brzdy, přehazovačku,“ říká Jaroslav Botek, specialista na elektrokola z Pražské energetiky. A platí, že čím nižší kvalita a neznačkové komponenty, tím levnější kolo. „Kámen úrazu pak ale je, že nemusí nabídnout takový komfort, jako kolo z drahých komponentů. Je to samozřejmě i otázka servisu, aby to kolo celkově dobře fungovalo, aby člověk právě nemusel často navštěvovat servis kvůli tomu, že musí něco seřídit nebo že je něco špatně,“ doplňuje odborník.
Před koupí je důležité si pořádně rozmyslet, na co budeme elektrokolo používat. Je rozdíl mezi rekreační jízdou, vyjížďkou po cyklostezkách nebo do hor. „Dnes už elektrokola jsou schopna mít dojezd klidně i 200 km, protože k těm stávajícím bateriím, které jsou umístěny v kole, je možné také přidat doplnitelnou baterii, externí zdroj. A samozřejmě vždy záleží, kde člověk jezdí, kolik váží a v jakém terénu. Musíme počítat s tím, že dobití úplně vybité baterie trvá přibližně kolem 3 až 4 hodin,“ radí Jaroslav Botek, specialista na elektrokola z Pražské energetiky.
Půjčte si elektrokolo v naší síti půjčoven PRE po celé České republice. Zdroj: PRAZSKÁ ENERGETIKA
Elektrokola jsou kvůli baterce a motoru samozřejmě těžší než ta klasická. Jejich výrobci se ale snaží dosáhnout co nejnižší hmotnosti, nabízí proto kola odlehčená. „Za cenu nižší kapacity baterie, tedy méně výkonného motoru, získáte lehčí horské elektrokolo. Bavíme se o váze kolem 18 kilogramů a například u silničních elektrokol se můžeme dostat i na 12 kilogramů, což už je vlastně běžná váha jako u běžných jízdních kol,“ vysvětluje specialista.
Dalším trhákem jsou také tzv. SUV elektrokola. Mají horské pláště, takže na nich zvládnete jakýkoliv terén. Jsou velice pohodlná a bezpečná, mají snížený rám, takže se i dobře na kolo nastupuje. „Údržba je vesměs stejná jako u běžných kol, to znamená, doporučujeme jednou za rok využít služeb servisu, nechat zkontrolovat běžné součástky, které se kontrolují jak u běžných kol, to znamená brzdy, brzdové destičky a například kazetu i řetěz. Elektromotor a elektrobaterie nepotřebují nějaké speciální seřízení,“ doporučuje Jaroslav Botek.
Důležité je čas od času udělat aktualizaci softwaru elektromotoru, aby kolo fungovalo tak, jak má. Co se týká uskladnění třeba baterie převážně v zimě, tak je dobré mít baterii nabitou, uskladněnou někde v teple a v suchu.
PRE nabízí otestování jízdy na elektrokole
A pokud si nejste jisti, jestli je elektrokolo to správné rozhodnutí, můžete si ho půjčit a vyzkoušet. Pokud byste chtěli vyzkoušet jízdu přímo v Praze, Pražská energetika má také půjčovnu elektrokol. Můžete si vybrat z různých kategorií a využít slevu 50 % pro zákazníky PRE. Elektrokola jsou k dispozici každý všední den od 9 do 18 hodin. Rezervovat si je můžete osobně, telefonicky nebo online. A pokud se rozhodnete pro koupi elektrokola, budete mít jistotu, že jste si vybrali správně, protože jste si ho předtím vyzkoušeli.
Pražská energetika nabízí možnost pronájmu elektrokol i externím partnerům. To může být pro zákazníky velmi pohodlné, zejména pokud cestují do horských oblastí, jako jsou Šumava, Krušné hory, Jizerské hory nebo jižní Morava. Nemusí se starat o dovoz a odvoz elektrokol z Prahy.
A závěrem jedno důležité doporučení. Rada před každým výletem už tak nezní jen „bezpečně oblečen s přilbou na hlavě a jezdit opatrně“, nově ale také „nezapomenout dobít baterku“.