Nejhorší den prezidenta Husáka: Vrtulník s jeho manželkou skončil na kusy, lidé si pak říkali cynický vtip
Neštěstí si vyžádalo i životy tří členů posádky vrtulníku a lékaře. Viera Husáková do vrtulníku přitom vůbec nemusela nastoupit.
Ve čtvrtek 20. října 1977 se život tehdejšího československého prezidenta Gustáva Husáka od základu změnil. Při leteckém neštěstí na Slovensku zemřela jeho manželka Viera, kterou vrtulník Mi-8 s imatrikulací B-8428 převážel do nemocnice v Bratislavě. Důvodem leteckého transportu byla zlomenina levé ramenní kosti, kterou si Husáková způsobila banálním zaškobrtnutím na schodech v lázních Bardejov, kde byla od 17. října téhož roku na ozdravném pobytu. Ačkoliv se nejednalo o nic akutního, konsilium lázní rozhodlo, že manželce prezidenta se v Bardejove nedostane dostatečné péče, a proto vydalo pokyn k transportu, který se první dámě Československa stal osudným.
Zlomenina s následkem smrti
Co je důležité doplnit, vedení lázní počítalo s tím, že transport proběhne až 21. října kvůli pozdní hodině, přesto kapitán letu Milan Fabík tlačil na odlet co nejdříve. Po kontrole rentgenových snímků tak bylo rozhodnuto, že vrtulník odletí ihned a už v 17:13 startoval z Bardejova do Popradu. Tam natankoval palivo a posádka ve složení Fabík, Husáková, prof. Novák a další dva členové letu nabrali směr k Bratislavě. Během letu se však výrazně zhoršilo počasí, začala se tvořit mlha a viditelnost rychle klesala pod únosnou mez. V 19 hodin dokonce letiště přestalo přijímat lety a řízení letového provozu doporučilo vrtulníku, aby přistál v Piešťanech.
Kapitán Fabík ovšem toto doporučení odmítl a naopak požádal osazenstvo řídící věže na bratislavském letišti, aby rozsvítilo naváděcí světla. Vrtulník byl v tu chvíli přibližně 9 kilometrů od letiště a v 19:30 se Fabík pokusil o první přistání. To se ovšem nezdařilo, s největší pravděpodobností právě kvůli světlům, kterými byl pilot oslněn. Požádal proto o jejich ztlumení a v 19:35 se pokusil o druhé přistání.
V tu chvíli ale stroj havaroval na konci vzletové a přistávací dráhy, vrtulník se roztříštil a členové posádky byli ze stroje vymrštěni do okolí. Kvůli husté mlze a bez jakýchkoliv naváděcích signálů, které by vrak vrtulníku vysílal, byly trosky nalezeny až o hodinu později. Viera Husáková a členové letu byli po smrti, kromě profesora Nováka, který byl v bezvědomí převezen do nemocnice, ale i on následkům svých zranění podlehl.
Tragická chyba pilota
Závěrečná zpráva vyšetřování, které vedl podplukovník Juraj Gbúr, pak z incidentu viní pilota, který se rozhodl pro let v nevyhovujících podmínkách. Gbúr detailně popsal, že stroj při druhém pokusu o přistání rozvířil zbytky rostlin na kukuřičném poli, těsně sousedícím se vzletovou a přistávací dráhou, kvůli čemuž ztratil prostorovou orientaci a nedokázal již stroj plně ovládnout. Po prudkém klesání zavadila přední podvozková noha spolu s listy hlavního rotoru o zem a zkáza byla dokonána.
Prezident republiky Gustáv Husák byl o nehodě informován v noci a úmrtí manželky jím velmi otřáslo. Občané, kteří prezidenta neměli příliš v oblibě, si o smrti Viery Husákové povídali cynický vtip, podle kterého si Husák nechal z vrtulníku na památku jediný šroub, ze stroje ho však měl vyjmout ještě před startem. Gustáv Husák však svou ženu nepochybně miloval, když se po incidentu stáhl z veřejného života na několik týdnů a psychické následky tragédie na něm byly patrné i při novoročním proslovu 1. ledna 1978.
Zdroj: P. Kosatík - Manželky prezidentů: deset žen z Hradu