Při letecké katastrofě zahynul celý fotbalový tým. Vyšetřovatelé brzy odhalili, proč letadlo spadlo
Letecké katastrofy: Nové důkazy S3 (3) – Zkáza fotbalového týmu
Tragédie, která 28. listopadu 2016 zasáhla nejen sportovní svět, si vyžádala životy 71 lidí. Celá věc byla o to smutnější, když se vyšetřovatelé dobrali příčiny nehody.
Charterový let 2933 společnosti LaMia Airlines směřoval z Mezinárodního letiště Viru Viru v bolivijském Santa Cruz de la Sierra na Mezinárodní letiště José Maria Córdova poblíž kolumbijského města Medellín, kde se mělo odehrát finále fotbalového utkání Copa Sudamericana a Atlético Nacional. Na palubě letadla bylo 22 hráčů a 23 trenérů a dalších členů klubu fotbalového týmu Chapecoense, 2 hosté, 21 novinářů a 9 členů posádky. Let probíhal perfektně, ale jen do chvíle, kdy kapitán vyslal nouzový signál kvůli poruše elektrického systému.
Zkáza letu LaMia Airlines Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Záchranáři se dostali na místo nehody až po dvou hodinách Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Přes 70 lidí doplatilo na nekalé praktiky společnosti Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Nehodu nepřežilo 71 lidí Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Děsivé zjištění
Letišti v Medellínu navíc ohlásil kritický nedostatek paliva, což bylo zvláštní, nicméně i proto dostal přednostní právo na přistání za asistence zdravotníků. Někde poblíž hory El Gordo zmizelo letadlo z radarů a zřítilo se poblíž obce La Unión u města Medellín. Silně pršelo a panovala mlha, což zapříčinilo, že se záchranáři na místo dostali až po dvou hodinách. Ze 77 lidí na palubě jich přežilo pouze šest.
Čtěte také: Hrozivá nehoda letadla, pilot se zapíchl čumákem přímo do chodníku. Jako zázrakem přežil
Okamžitě bylo zahájeno rozsáhlé vyšetřování ze strany kolumbijské státní agentury Unidad Administrativa Especial de Aeronáutica Civil. Vyšetřovatelé si v místě všimli na první pohled zvláštní věci. Obvykle je na takových místech silně cítit palivo, tady ale téměř nebylo cítit. Ukazatele paliva byly na nule, a tak vyvstala otázka, jak mohlo palivo dojít, když letadlo vykazovalo zcela normální spotřebu. Zároveň zjistili, že varování o nedostatku paliva se aktivovalo ve 21:15, v době, kdy byl stroj 300 km před Medellínem, ale 120 km od Bogoty, kde mohli natankovat. Zdálo se, že kapitán chtěl na palivu šetřit, čímž porušil všechny možné bezpečnostní předpisy a všechny v letadle ohrozil.
Kapitánovo podivné jednání ale brzy osvětlila důležitá skutečnost, kterou vám odhalí i pořad Letecké katastrofy: Nové důkazy na Prima ZOOM. Kapitán Miguel Quiroga byl totiž zároveň podílníkem společnosti LaMia Airlines, a tak je možné, že cíleně šetřil na palivu. Vyšetřování nakonec ukázalo, že porušování předpisů sahá až do samého vedení firmy, a tak byl 6. prosince zatčen Gustav Vargas, šéf společnosti. Ta do roka ukončila svou činnost.
Zdroje: Simple Flying/Flight Radar