Váš život na internetu už nebude stejný. Google, Apple a Facebook zavádí v Evropě velké a často divné změny
Proč už výsledky hledání na Googlu neukazují jeho mapy? A skončí na Facebooku předplatné, díky kterému nevidíte reklamu?
Pokud se alespoň trochu zajímáte o legislativu, která ošetřuje fungování internetu, případně jeho velkých částí, nepochybně jste narazili na zkratku DMA, neboli Digital Markets Act. Jde o zákon Evropské unie, česky překládaný jako akt o digitálních trzích, který mimo jiné zasahuje do fungování tzv. gatekeeperů, jimiž jsou definováni velcí provozovatelé online služeb. Pro fungování internetu jsou tak zásadní, že je chce Evropská unie regulovat, což vyústilo v řadu bizarních opatření a omezení komfortu, který dosud uživatel mohl pociťovat.
Google bez map a dalších služeb
Častí uživatelé Googlu, zvyklí nacházet ve vyhledávači po dotazu na konkrétní místo rychlý odkaz do Google Maps, tak už mají smůlu. Kvůli nutnosti splňovat na území Evropské unie jednotlivá nařízení popisovaného aktu o digitálních trzích, nesmí definovaní gatekeepeři upřednostňovat či zvýhodňovat vlastní provozované služby na úkor služeb či produktů třetích stran. Definice je možná trochu složitá, ale výsledkem je, že vyhledání přímého dotazu na nějakou destinaci už nenabídne odkaz na hojně využívané Google Maps.
Ani pokud se snažíte dotaz zpřesňovat právě tím, že uvedete název zmíněné služby, nepomůže k tomu, aby se odkaz nabídnul. Google, resp. společnost Alphabet, která jej vlastní, tak patrně už v předstihu chce eliminovat možnost, že výsledky vyhledávání budou v rozporu s článkem 6 popisovaného aktu o digitálních trzích a přistoupila k tomu nejdrastičtějšímu možnému řešení. A problém může potenciálně nastat i u dalších služeb, které provozuje současně Google, ale také konkurenti třetích stran.
Osobní údaje nejsou na prodej
Akt o digitálních trzích nicméně ovlivňuje také nakládání s osobními údaji, na což mohou potenciálně doplatit všichni „gatekeepeři“, kteří například nabízí nějakou formu předplatného k účtu na sociálních sítích jako X (dříve Twitter), Instagram nebo Facebook. Podle článku 5 aktu o digitálních trzích, a specificky bodu 2, nesmí gatekeeper zpracovávat pro účely poskytování online reklamních služeb osobní údaje koncových uživatelů. Jinak řečeno, v momentě, kdy vám dané služby za předplatné slibují vypnutí reklamy - tedy upravují poskytování online reklamních služeb - jednají již proti zmíněnému nařízení proto, že využívají vaše osobní údaje ke zpracování platby.
Čtěte také: Evropská unie šlape po krku největším firmám světa. Applu i Metě hrozí miliardové pokuty
A je tu i další rovina, kterou nyní řeší například společnost Apple. Na území Evropské unie totiž musí provozovatel operačního systému iOS - ale týká se i Androidu - umožnit například fungování vlastních obchodů s aplikacemi nebo použití jiných platebních metod než jaké nabízí provozovatel operačního systému. Je pak ale na posouzení Evropské unie, zda zmíněné operační systémy podmínky splňují, či nikoliv, a zda padne pokuta. Pokud ano, bude opravdu vysoká, protože mohou podle závažnosti přečinění činit až 20 procent celkového celosvětového obratu, což by například pro Apple znamenalo nutnost zaplatit až 77 miliard dolarů. Zatím ale takto vysoké pokuty nepadly a je otázka, jak by Evropská unie s nastavenými procenty přistupovala právě k těmto gigantům.
Zdroj: Google, Evropská unie, CNBC, The Verge
Video, které jste mohli minout: Vejce, drůbež i cukr. Evropa znovu zavede clo na zboží z Ukrajiny, roli sehraje množství