Zastav, dojde nám baterka aneb kde dobíjet elektromobily?
Čistá mobilita jako jeden dílků v mozaice energetiky budoucnosti. V ČR se předpokládá nárůst počtu elektrických vozidel z dnešních dvou tisíc do řádu desetitisíců kolem r. 2025. V ČR je aktuálně registrováno více než 2000 elektromobilů. Loni přibylo 400 vozů na elektrický pohon, stejný počet elektrických vozů přibyl letos do konce července.
Elektromobily u nás
Vzhledem k postupnému rozšiřování elektromobilů na českých silnicích je třeba myslet také na výstavbu nových dobíjecích stanic a vytvářet podmínky pro šíření e-mobility. Společnost vnímá prostředky čisté mobility jako jednu z částí energetického řetězce budoucnosti: výroba (střešní fotovoltaika a další decentrální zdroje spojené s bateriovými úložišti), distribuce (chytré sítě), spotřeba (chytrá domácnost). Elektromobil přitom může hrát ve dvou rolích: Za prvé jako „spotřebič“, nebo naopak jako „velká baterie“ zásobující domácnost energií v čase jejího nedostatku.
Elektromobilita je pro energetickou společnost logickým trhem, Skupina ČEZ se proto elektromobilitě systematicky věnuje již 10 let. Provozuje největší tuzemskou síť veřejného dobíjení, která čítá přes 150 stanic po celé České republice. Více než devadesát jich umožňuje rychlé dobití – doplnění 80 % kapacity baterií vozu za cca 25 minut. Rychlodobíjecí stanice vznikají i díky podpoře z dotačního programu financovaného Evropskou komisí CEF (Connecting Europe Facility), část Transport.
Veletrh čisté mobility Zdroj: archiv
ČEZ a elektromobilita
Současně Skupina ČEZ v oblasti elektromobility nabízí širokou paletu souvisejících služeb a produktů jak pro jednotlivce, tak i pro firmy, municipality a kraje: prodej či pronájem elektromobilů, návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, speciální tarify a sazby, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení a elektrifikaci fleetů. Samozřejmostí je realizace a provoz dobíjecích stanic elektrobusů, případně komplexní řešení spadající do konceptu tzv. chytrých měst.
Otázkou ale zůstává, zda je česká energetická síť natolik robustní, aby vydržela masový rozvoj elektromobility. Jak se shodují odborníci, pro stávající úroveň spotřeby jsou přenosová síť i distribuční sítě dimenzovány dostatečně. Ovšem přípravu bude vyžadovat nástup stanic s vyššími dobíjecími výkony a dobíjení v řádově vyšších desítek tisíc domácností a firem (s předpokládanou koncentrací dobíjení ve frekventovaných časech – večer a přes noc).
Zajímají vás další aspekty elektromobility? Vydejte se na e-SALON, kde budou k vidění nejen elektromobily, ale i motocykly, letadla či kola na elektrický pohon. Akce, jejímž spoluorganizátorem je televize Prima, se koná v termínu 14. až 17. listopadu 2019. Druhý ročník veletrhu čisté mobility e-SALON se v plné síle opět představí na pražském výstavišti PVA EXPO PRAHA v Letňanech.