Jak neudělat z rozžhaveného auta smrtící past? Děti a psi kolabují už po 5 minutách
Sedat v létě do rozpáleného auta je podobně příjemné, jako si sednout do ohniště, připoutat se rozžhaveným řetězem a pokoušet se oběma rukama udržet rozpálenou pokličku. Některé tyto „letní radosti“ ale absolvovat nemusíme, pokud víme, jak na to.
Pokud se musíme během horkého dne posadit do auta, jde téměř pokaždé o nesnesitelný zážitek. Komfort řidiče a pasažérů navíc není jediným problémem; vůz se v horku opotřebovává, v klimatizaci bují plísně a kvůli dani, které si horko vybírá na řidiči, hrozí také více dopravních nehod.
Existuje ale několik opatření, která můžeme udělat, abychom dopady vysokých teplot na naše cestování alespoň trochu zmírnili.
Rozžhavený interiér
Možná pro vás bude překvapením, že atmosféru v autě sluneční krátkovlnné záření téměř nijak neovlivňuje. Problém je totiž v tom, že rozehřívá předměty, na které dopadá: sedačky auta, volant, řadící páku, bezpečnostní pás, dětskou sedačku a samozřejmě i střecha auta. A teploty, na které všechny tyto věci zvládne rozehřát, se pohybují i okolo 80 nebo 90 stupňů Celsia.
K tématu: Extrémní vedra lámou rekordy a bude hůř. Nezpůsobuje je pouze obávaný El Niño
Jsou to právě rozpálené předměty, které následně ohřívají vzduch v kabině vozu, protože uvolňují dlouhovlnné záření. Možná vám to zní jako zbytečný exkurz do podrobností, ale přesně toto je důvod, proč vám téměř nepomůže mít v autě otevřená okénka, zaparkujete-li ho na přímém slunci. Vzduch se v bezvětří horkého dne v kabině auta nemá jak obměnit a i když pootevřená okénka trochu pomohou, rozdíl bude jen okolo dvou a tří stupňů.
Z toho vyplývá, že prakticky jediným způsobem, jak prostředí v autě udržet alespoň trochu méně spalující, je buď opravdu zaparkovat do stínu (ale nikoli do vysoké trávy kvůli riziku požáru), případně investovat do ochranné clony nebo plachty na auto. Pomůže dokonce i obyčejná deka – cokoli, čím zabráníte proniknutí slunečních paprsků do interiéru vozu.
Pokud tuto možnost nemáte, zkuste po příchodu k autu vyhřátý vzduch dostat z vozu ven – otevřít na chvíli všechny dveře a zapnout ventilátor. Zapínat klimatizaci by v tuto chvíli bylo zbytečné; nejefektivnější je ji pustit teprve až se to nejhorší horko vyvětrá a zavřou se okénka.
Samozřejmě, teplota v klimatizovaném autě by se od venkovní neměla příliš lišit. Uvádí se, že rozdíl by neměl být vyšší než 6 stupňů, jinak se může stát, že si z cesty odnesete zánět dutin nebo podobně nepříjemné onemocnění. Pokud je venku 35 stupňů ve stínu, tak to ale samozřejmě neplatí; v 29 stupních by vám nebylo o moc lépe, a když je řidiči vedro, je ospalejší, zpomalenější a nepozornější, a také dělá víc chyb.
Určitě bude ale pro vaše tělo rozdíl, když se vymrazíte na 16 stupňů, anebo když si v autě zapnete příjemných pětadvacet, a taky bude ze zdravotních důvodů lepší, pokud nebudete studený vzduch foukat přímo na sebe a na pasažéry, ale raději do prostoru.
Co se v létě nejspíš rozbije?
Klimatizace je také jednou z věcí, které v létě na autě potřebují alespoň nějakou péči a údržbu, včetně občasné desinfekce. Ke konci cesty je jí dobré vypnout, aby stačila vyschnout a nemnožily se v ní škodlivé organismy. Jejich přemnožení se většinou projeví nepříjemným zápachem.
Před horkem byste si měli být jistí dobrou funkčností autobaterie, dostatkem chladících tekutin a také neuškodí zkontrolovat tlak v pneumatikách; málo i příliš nafoukané gumy jsou v horku problém a mohou se poškodit.
Vodu na cesty a opatrnost
No a pak musíme samozřejmě zmínit i ty úplně základní věci, například abyste s sebou v autě měli pro všechny vždy dostatek vody, kdyby se stalo, že uvíznete v nějakém dočasně neprůjezdném úseku. Pravděpodobnost, že se to stane, je vyšší než jindy; jak prokázaly výzkumy, v horkých dnech se dopravních nehod stává více.
Přečtěte si také: Covid, válka a teď El Niño. Další rána může ovlivnit ceny jídla. Ohrožena je i úroda obilí
A platí i tisíckrát omílané pravidlo, nikdy v zaparkovaném autě nenechávat děti a domácí zvířata. Jak už jsme psali, pootevřená okna nepomohou. Sluneční krátkovlnné záření navíc do auta do jisté míry proniká, i pokud je zataženo. Dokonce i když vůz stojí ve stínu, což si mnoho lidí neuvědomuje.
Podmínky v kabině vozu se proto během letních měsíců i při celkem normálních venkovních teplotách okolo pětadvacítky dokáží velice rychle, doslova do dvaceti minut, stát nesnesitelnými. Miminka mohou zkolabovat už pět minut poté, co je v autě zavřete, a podobně jsou na tom i někteří psi. Fyzika holt nepočká, než si lidé nakoupí.
Zdroj: Weather.gov, RACV.com.au, Fuelandfriction.com