Ruská rozvědka má ufounský obrněnec, obdivoval ho i Putin
Podobně jako ruská armáda i Federální bezpečnostní služba (FSB) zbrojí a posiluje. A osobně na to dohlíží i kremelský vládce Putin.
Před pár dny prezident Putin vykonal inspekci v moskevském sídle ruské rozvědky FSB a prohlédl si také nejnovější přírůstky v jejím arzenálu. Doprovázel jej ministr obrany Šojgu a průvodce jim dělal šéf FSB Bortnikov. Největší zájem Putin pochopitelně jevil o poněkud nezvykle vypadající obrněný automobil označovaný jako ZiL Karatel. Futuristicky a mimozemsky vyhlížející vůz však neměl u příležitosti Putinovy návštěvy premiéru. Fotografie a nákresy už putují po internetové síti několik let. Čas od času se objeví nové spekulace o technických specifikacích nebo nové záběry, a tak je karatel opakovaně vděčným objektem mediálního zájmu. Nyní je ale jisté, že se dostal do výbavy FSB, otázkou zůstává, zda je předvedený kus sériovým strojem.
Dlouho se spekulovalo, kdo vlastně karatel postavil. Označení ZiL na kapotě prototypu bylo patrné už na prvních fotografiích, pak ale zmizelo a automobilka se ke karatelu nijak nehlásila. Dnes je téměř jisté, že obrněnec vznikl ve spolupráci firmy Fort Technology a právě automobilky ZiL. Vůz ruské zdroje označují jako ZiL-3901S Karatel a vývoj podle všech indicií započal někdy v roce 2011 na objednávku ruského ministerstva vnitra. To objednalo vývoj několika obrněnců pro policejní a protiteroristické jednotky, výsledky těchto vývojových programů si Putin během své nedávné návštěvy sídla FSB mohl prohlédnout.
I když je karatel připisován značce ZiL, jeho základ tvoří podvozková skupina Kamaz-4911, kterou známý ruský výrobce nákladních vozů původně vyvinul pro soutěžní dakarské speciály. Když se osvědčily, Kamaz je použil pro několik vojenských aplikací, které už slouží v ruské armádě, nebo se brzy do výzbroje dostanou. Podvozek je rámové koncepce s tuhými nápravami, jež jsou odpruženy pomocí listových per. Spodní část kabiny je tvarována do V, což zabezpečuje ochranu posádky před výbuchy min a nástražných zařízení. Kabina je také samozřejmě pancéřovaná, podle Botnikova prý jde o třídu odolnosti 6a. To je působivý údaj. Velmi dobrý panoramatický výhled posádce nabízí prosklení kabiny kolem celého vozu, rychlý přístup do interiéru pak zajišťují velké dveře na obou stranách i výklopná rampa na zádi.
Posádku tvoří deset příslušníků bezpečnostních sil. Vpředu sedí řidič a velitel, šest jich sedí čelem k bočním oknům a dva jsou otočeni k zádi. Po stranách i v zadním výklopném segmentu jsou střílny pro střelbu osobními zbraněmi posádky, velitel pak může ovládat dálkově řízenou střeleckou věž umístěnou na střeše. Karatel dosahuje hmotnosti 13 tun, což je na úrovni velkých kolových bojových vozidel pěchoty nebo lehkých pásových transportérů. Údajně je vybaven vidlicovým osmiválcem o výkonu 537 kW, který pochází s dílen ruského výrobce JaMZ. Ten dodává motory i do kamazů pro dakarské soutěže, tedy je jasné, že pohonná jednotka v karatelu nebude jeho slabinou. Objevily se dokonce spekulace, že karatel dokáže uhánět až 150 km/h (při svých 13 tunách!). To by z něj dělalo nejrychlejší obrněnec na světě.