Budou robotičtí učitelé lepší než člověk? Rozhodně nebudou požadovat zvýšení platů
Učitelé našich potomků už nebudou z masa a kostí, ale z drátků, křemíku a jedniček a nul.
Do deseti let přijde do školství revoluce, která bude znamenat větší přelom, než bylo zavedení všeobecné a povinné školní docházky. Tato změna bude spočívat v téměř absolutním nahrazení lidských zaměstnanců stroji. Tvrdí to významný britský akademik, profesor Sir Anthony Seldon.
Školní třída na měšťanské škole za 1. republiky (Muzeum J. A. Komenského v Přerově)
Tento muž je vicekancléřem na slavné University of Buckingham, k vývoji vzdělávacích metod má tedy blíž než kdokoliv jiný. Věří, že učitelé ze školních budov nezmizí úplně, jen se změní jejich role – v podstatě se z nich stane jen obsluha chytrých strojů, které nastoupí na jejich místo. A budou v tom mnohem lepší, než kdy byli lidé. Z dnešních učitelů se tak stanou pouzí asistenti – a k výkonu své práce rozhodně nebudou potřebovat pedagogické ani odborné vzdělání.
„Rozhodně to změní podstatu lidského života, jak ho známe,“ uvedl vědec. „Otevře to pro všechny možnosti vzdělávání, které jsou nyní dostupné jen v prestižních ústavech, jako jsou Eton nebo Wellington.“ Akademik se tedy změny nebojí, podle něj přinese studentům obrovský prospěch a především demokratizuje celý systém vzdělávání – všichni kantoři nyní budou stejně dobří – prostě proto, že budou všichni stejní, všechny děti budou učit stejně výkonné stroje.
Nastává soumrak klasických učebnic? Zdroj: http://pixabay.com
Podle Seldona si za pouhých 10 let bude moci i to nejchudší dítě dovolit toho nejlepšího učitele, který pro ně bude navíc zcela personalizovaný. A věrný – takový program založený na principu samoučící se neuronové sítě bude studenta provázet celý jeho školní život. „Je to něco, co jsme ještě během průmyslové revoluce neviděli, něco, co tu doposud nebylo – stroje, které se adaptují na konkrétní jedinečné lidské bytosti.“
Co všechno zastanou roboti? Zdroj: Pixabay
Robot je lepší učitel než člověk
Stroje budou stoprocentně soustředěné, budou moci dokonale vyhodnocovat veškeré informace o žácích – jejich soustředění, jejich úspěchy, jejich přístup k učivu i látce. Budou schopné díky analytickému softwaru schopné rozpoznat, kdy žák lže, kdy se bojí, kdy ho něco trápí, z tónu jeho hlasu poznají mnohem lépe než lidští učitelé, kdy je dítě nervózní. A pak zvolí ideální výukovou metodu, která je pro dané dítě a situaci nejvíce vyhovující.
Seldon tuto vizi představil na vědecké konferenci British Science Festival, jež se konala na začátku září v Brightonu, do detailů ji analyzuje v knize The Fourth Education Revolution.
Děti už v robotické budoucnosti nebudou svázané tím, že celá třída bude muset postupovat podobně rychle, celý vzdělávací systém bude zcela osobní a personalizovaný. Dokonce možná skončí i systém předmětů, jak ho dnes známe – stroje nebudou nic podobného potřebovat; mnohem pravděpodobnější u nich bude tzv. holistický přístup, kdy se budou děti zkoušet naučit všechno, co je společné nějakému tématu.
Jaká je vize
Například se tématem stane Francouzská revoluce – dítě se naučí vše o matematice té doby, pozná historii i filozofii Francie 19. století, a protože před Bastillou stála slavná socha slona, naučí se třeba i vše o slonech – pokud program usoudí, že to prospěje. Dnes nic takového není pochopitelně možné – naráží to na znalosti učitelů. Stroje ovšem takhle omezené nebudou; jejich záběr bude s lidským nesrovnatelně širší. A navíc se neunaví, nebudou stávkovat za vyšší platy a nebudou nemocné. Státy jim nebudou muset vyplácet důchody, nebude třeba jim platit kávu ani se nebudou hádat s rodiči...
Na otázku, zda to bude znamenat konec tradiční role učitelů, reagoval Seldon takto: „Je mi to sice líto, ale jsem si tím zcela jistý.“
Text: MK