21. ledna 2013 06:15

Proč jsou všechny filmové trailery úplně stejné? Mohou za to barvy

Také se vám zdá, že všechny upoutávky na nové filmy vypadají úplně stejně? Prozradíme vám, proč to tak je.

Hollywoodské filmy mají mnoho společného: většinou poměrně prostý děj, vynikající triky a ty nejdražší herce na světě. A ještě něco – ale toho si většina diváků nevšimne – barvy. Tedy spíš: pořád ty stejné barvy.

Na serveru http://boxofficequant.com/ se podívali na zoubek filmovým trailerům a pokusili se zjistit, jaká barva je v nich nejčastější. Výsledek vyzněl zcela jednoznačně: v drtivé většině filmových upoutávek vítězí oranžová a modrá barva. Teď ještě najít odpověď na otázku, proč právě ty dvě.

Edmund Helmer, který výše zmíněný web provozuje, prošel celkem 312 trailerů, takže získal víc než pestrý vzorek současné hollywoodské produkce. Pak je všechny statisticky zpracoval, což pro něj nepředstavovalo žádný problém – právě statistiku totiž Helmer studuje na prestižní univerzitě ve Stanfordu. Výsledek: jiné barvy než modrá a oranžová se prakticky neobjevily. Přesvědčte se o tom sami:

Proč?

Filmoví znalci a studenti filmových věd by tímto výsledkem nebyli zaskočení. Oranžové je totiž ve filmu opravdu vždy nejvíc. Přestože se nám to nezdá, lidská pokožka má většinou odstíny oranžové, proto je na plátně zastoupena tolik. A modrá barva je přímou kontrastní barvou k oranžové: člověk na modrém pozadí nejlépe vynikne. To je také důvod, proč je tolik modelek focených u moře (a samozřejmě tam mají také záminku se svléknout).

Aby film obrazově vynikl, je stále častější, že filmaři právě tento kontrast využívají. Ještě více než v ukázkách nebo v samotných filmech je to vidět na plakátech – tam je drtivá převaha těchto dvou barev občas až směšná. A také je příčinou toho, že nám úplně odlišné filmy tak splývají – jsou si prostě barevně hrozně podobné.

Symbolika

Modrá a oranžová jsou navíc, stejně jako ostatní barvy, zatížené spoustou symbolů. Oranžová se dá považovat za teplou a revoluční barvu, zatímco modrá je studená a konzervativní. Není určitě náhodou, že obě největší politické strany používají právě tyto dvě barvy – a přesně podle barevné typologie. Když to navíc tak dobře vypadá na televizní obrazovce.

Použití oranžové a modré také vychází z obsahu filmů. Exploze, střelba i romantika – k tomu všemu se skvěle hodí oranžová; vesmírné cesty, dobrodružství v oceánech i na nebi – to je zase zastoupené modrou. Chudák zelená, po té by člověk ve filmu jen těžko pátral…

redakce Prima Zoom

redakce Prima Zoom

redakce magazínu Prima Zoom

Všechny články autora
Newsletter

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů

Populární filmy na Prima Zoom