Smrt Petra Kellnera: První zpráva o nehodě detailně zachycuje, jak padal jeho vrtulník
Vyšetřovatelé nezaznamenali v troskách vrtulníku stopy po požáru ani výbuchu, pilot před nehodou z neznámého důvodu balancoval pár metrů nad terénem.
Vrtulník, v němž v sobotu 27. března 2021 na Aljašce zahynul Petr Kellner, několik minut před osudnou havárií manévroval v nízké rychlosti těsně nad horským hřebenem. Pilot nejspíš hledal vhodné místo k přistání, když náhle těsně po 18:36 místního času pouhých několik metrů pod hranou hřebenu narazil do terénu a poté se zřítil 275 metrů dolů po svahu.
Podle GPS dat získaných z trosek stroje předtím vrtulník několikrát bez problémů přistál a zase odstartoval, což je pro heliskiing, kterému se pět cestujících na jeho palubě věnovalo, typické.
Vyplývá to z předběžné zprávy amerického Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) zveřejněné v úterý 13. dubna 2021.
Kellner - mapa
Podle vyšetřovatelů byla v okamžiku nehody viditelnost 16 kilometrů a foukal vítr o rychlosti 9,2 km/h. Jak ale upozorňuje místní deník Anchorage Daily News, pilotáž v aljašských horách představuje kvůli poryvům větru a nepředvídatelným změnám počasí riziko pro každý let. Tím spíše to platí při heliskiingu, kdy musí pilot vrtulníku v těžkém terénu najít vhodné místo k přistání a vysazení lyžařů. Stroje přitom často překonávají horské hřebeny v úhlu 45 stupňů, aby eliminovaly nečekané změny výšky vůči terénu.
Havárii vrtulníku kromě nejbohatšího Čecha a zakladatele finanční skupiny PPF Petra Kellnera nepřežili další čtyři lidé. V zasněžených troskách stroje záchranáři objevili jediného vážně zraněného pasažéra, kterým byl fotograf a snowboardista David Horváth.
Vyšetřovatelé zmapovali pohyb vrtulníku
Díky čtyřstránkové, nicméně stále jen předběžné zprávě vyšetřovatelů, opírající se mimo jiné o GPS zařízení na palubě vrtulníku, nyní můžeme poprvé od tragické nehody rekonstruovat časovou osu událostí osudného 27. března odpoledne.
Vrtulník Airbus AS350 B3 provozovaný společností Soloy Helicopters odstartoval ve 14:40 z letiště ve Wasilla asi 70 kilometrů severně od Anchorage. Přibližně o 10 minut později přistál u rezidence na břehu nedalekého stejnojmenného jezera, aby nabral cestující. Přesně 53 minut poté helikoptéra znovu vzlétla a zamířila do místních hor Chugach Mountains, kam dorazila po 19 minutách. Mezi 16:12 a 18:17 pak absolvovala několik jednotlivých letů.
GPS data ukazují, že pilot znovu odstartoval v 18:27:05, zamířil severozápadním směrem a vystoupal s vrtulníkem do výšky 5 900 stop (1 800 metrů) nad mořem. Přístroje zaznamenaly poslední pohyb vrtulníku v 18:33 nad horským hřebenem v nadmořské výšce 6 266 stop (1 910 metrů). Tady se vrtulník pohyboval několik minut rychlostí jednoho uzlu (1,85 km/h) ve výšce kolem 4 metrů nad terénem.
Kellner - mapa2
Proč pilot zvolil právě tento způsob letu, zpráva nevysvětluje. Jisté je, že poslední GPS data pocházejí z místa nedaleko vraku stroje a byla zaznamenána v 18:36:42 místního času.
Úřady začaly vrtulník pohřešovat teprve kolem 20. hodiny večer, podle zprávy našla pátrací helikoptéra trosky vrtulníku okolo 21:30 místního času (neděle 28. března, 7:30 SELČ) na svahu pod hřebenem. Stroj se zřítil asi 34 kilometrů jihovýchodně od městečka Palmer v blízkosti ledovce Knik. Vyšetřovatelé v troskách vrtulníku nezaznamenali stopy po požáru ani výbuchu.
Přežil jediný člověk na palubě
Jak připomíná Anchorage Daily News, jedná se o nejhorší leteckou havárii v USA související s heliskiingem. Spolu s majitelem finanční skupiny PPF Petrem Kellnerem ve vrtulníku zahynuli další čtyři lidé – šlo o Kellnerova trenéra snowboardingu Benjamina Larochaixe, zkušeného horského průvodce Seana McManamyho a dále o Gregoryho Harmse, spolumajitele resortu Tordrillo Mountain Lodge, v němž Kellner na Aljašce bydlel. Poslední z pěti obětí nehody byl místní pilot Zachary Russell. Jediným, kdo tragickou nehodu přežil, je zkušený český snowboardista David Horváth.
Ten byl ve vážném stavu převezen do nemocnice v Anchorage. Jeho stav se ale rychle zlepšoval a Horváth tak už mohl vyšetřovatelům poskytnout základní informace o průběhu letu. Podle jeho výpovědi nezpůsobila tragickou nehodu technická závada, ale souhra nešťastných náhod a povětrnostních a přistávacích podmínek.