Odborníci varují: Návštěvy Ikey mohou zničit váš vztah!
Psychologové zcela vážně upozorňují, že stres z návštěvy obchodů s velkou podlažní plochou může způsobit mezi partnery vážné hádky.
Lidé si myslí, že za zhroucením vztahu stojí zklamaná důvěra, dlouhá vzdálenost mezi patnery či nevěra, ale mýlí se. Je to Ikea. Známá psycholožka Ramani Durvasul tvrdí, že nakupování v obchodním řetězci původem ze Skandinávie či jen montování nábytku ze stejného obchodu může být závažným zdrojem hádek mezi partnery. A to kvůli tomu, že obě činnosti jsou vysoce namáhavé.
„Procházka obchodem je jako přehlídka nočních můr každého vztahu,“ tvrdí Durvasul, klinická psycholožka v Santa Monice v Kalifornii. „Například když procházíte oddělením kuchyní, brzy začnete diskutovat nad věčnými otázkami, jako kdo víc vaří, myje nádobí, a kdo naopak vůbec nic nedělá. A pak se dostanete do oddělení s věcmi pro děti, které otevírá další seznam ožehavých témat. Takže se pravděpodobně pohádáte dřív, než se vůbec pustíte do sestavování čehokoliv, co jste v obchodě koupili,“ uvedla psycholožka pro list The Wall Street Journal.
Proč je to tak náročné?
Doktorka Ramani, jak si ráda nechává říkat, tvrdí, že se jí při terapii mnoho párů svěřuje, že se pohádají při montování nábytku právě z tohoto obchodu. Jde o tolik párů, že se rozhodla zahrnout podobnou situaci do terapeutických sezení. Podle společnosti na průzkum trhu CivicScience se k hádkám při montování nábytku přiznalo 17 procent párů. Terapeuté tvrdí, že pokud páry dokážou nábytek složit a nepohádat se, upevní svůj vztah.
Podle Ramani je jasné, že čím složitější montáž, tím je pravděpodobnější, že akce skončí hádkou. Takový malý noční stolek je poměrně neškodný a příliš velké problémy ve vašem vztahu neudělá. Oproti tomu sestavy jako třeba Liatorp (TV nebo úložná sestava) jsou podle Durvasulové doslova tvůrci rozvodů. Návody na montáž obsahují také sekci s pracovním názvem "Co je dobré vědět", která popisuje, co všechno lze při montáži zkazit. Také je zde napsáno, že montáž je nutné provádět ve dvou lidech.
Možná se na první pohled nezdá, že by nábytek z Ikey dokázal udělat neplechu v mnoha vztazích, ale uvědomte si, že řetězec má 298 poboček ve 26 zemích světa a může se pochlubit příjmem téměř 885 miliard korun ročně. „Doporučujeme, aby si partneři předem domluvili, co potřebují v obchodě koupit a na montáž si najímali naše profesionály,“ uvedla mluvčí Ikey v USA Janice Simonsen, když byl řetězec konfrontován s výsledky výzkumu.
Lucie Kořistová