Umělá inteligence vybrala nejvlivnější film všech dob. Star Wars byly poraženy Čarodějem ze Země Oz
Star Wars, Indiana Jones nebo třeba Pulp Fiction? Kdepak, nejvlivnější film historie vznikl mnohem dříve.
Normálně nevědecky se popularita a vliv filmů určují podle toho, jak vysoko si snímky stojí v nejrůznějších žebříčcích na webu – například na IMDb, Rotten Tomatoes nebo české databázi ČSFD. Tato čísla ale vlastně vypovídají mnohem méně, než by se mohlo zdát. A tak italští vědci z Turínské univerzity vymysleli mnohem lepší systém a zveřejnili ho v odborném časopise Applied Network Science.
Vymysleli si velmi zajímavou metodiku, pomocí níž hodnotili 47 tisíc filmů obsažených v databázi IMDb. Jejich skóre vycházelo z toho, jak moc odkazovaly různé filmy na ty předcházející. Je logické, že díky tomu měly starší filmy výhodu – ale je to také současně správné, starší filmy totiž reálně měly více času na to, aby ovlivnily dostatek diváků.
IMDb je sice databáze mezinárodní, ale výsledky této rozsáhlé studie ukázaly, že světovému filmu jednoznačně dominují Spojené státy. Všech dvacet nejvlivnějších filmů vzniklo před rokem 1980 – a drtivá většina právě ve Spojených státech amerických.
wizard oz Zdroj: MGM
Jak změřit vlivný film
Hlavním autorem práce je profesor Livio Bioglio, který smysl studie popsal takto: „Navrhli jsme alternativní metodu, jak počítat vliv filmu. Doposud používaný systém založený na tržbách nebo popularitě má totiž slabiny – například se do něj promítají faktory jako marketing nebo recenze. A to všechno je subjektivní, nás zajímaly opravdu objektivní faktory, které určují vlivnost filmového díla. Vyvinuli jsme proto algoritmus, který dokáže vyhledávat vztahy mezi filmy a z toho odvodí jejich vliv. Také jsme ho naučili rozpoznávat vliv kariéry režisérů, herců a hereček podle toho, na jak úspěšných filmech se podíleli.“
Tento algoritmus je v podstatě jednoduchou formou umělé inteligence – dokáže sám procházet rozsáhlé databáze a z informací, které jsou v nich obsažené, vyhodnocovat spoustu důležitých faktorů. V tom mu pomáhá i schopnost porozumět přirozené řeči – právě z ní odvozuje nejdůležitější informace o vlivu filmů nebo jednotlivých osobností.
star wars hope vader Zdroj: Lucasfilm
Filmový sexismus
Robot určil jako nejdůležitější film všech dob Čaroděje ze země Oz, na druhém místě skončila série Star Wars a na třetím Psycho. Mezi režiséry vyhráli Alfred Hitchcock, Steven Spielberg a Stanley Kubrick. Jako nejvlivnější herce dějin program rozpoznal tuto „svatou trojici“: Samuel L. Jackson, Clint Eastwood a Tom Cruise. Program si pozoruhodně moc všímal herců, herečky v podstatě zanedbával. Jako nejvlivnější vyhodnotil ženu, kterou téměř nikdo dnes nezná, ale ani ve své době rozhodně nepatřila k těm největším hvězdám. Je jí Lois Maxwellová, která několikrát hrála vedlejší roli sekretářky Moneypenny ve filmech s Jamesem Bondem.
„Ano, skóre ženských hereček byla výrazně nižší než u jejich mužských kolegů,“ přiznal Bioglio. Platilo to podle něj ve všech žánrech s výjimkou muzikálů, kde byly hodnoty více méně rovnocenné – a také, a to je dokonce ještě výraznější, u filmů, které vznikly ve Švédsku. Tam si totiž herečky vedly lépe než herci.
psycho film Zdroj: Paramount Pictures
Gigantická kulturní síť
Umělá inteligence, která na analýze 47 tisíc filmů pracovala, chápala jednotlivé filmy (nebo filmové série jako celky) jako uzlové body v obrovské síti, kterou známe jako „kulturu“. Revoluční přístup spočíval v tom, že program (a po něm vědci) počítal a hodnotil množství spojení mezi jednotlivými filmy. Čím více spojení mezi filmy existovalo, tím jasnější byl vliv. A protože novější snímky logicky vycházejí z těch starších, bylo jasné i to, co je příčinou a co následkem, tedy jaký film měl vliv na další snímky.
Autoři práce také zdůrazňují, že se jim tato technologie velmi osvědčila – a že by ji rádi použili třeba na divadlo nebo na dějiny umění. Současně ale upozorňují, že výsledky této práce silně zvýrazňují západní kulturní vlivy – jejich studie reflektuje jen jedinou databázi, která má data převážně od amerických a evropských uživatelů. Pro českého filmového fanouška je tato práce spíše smutná – žádný film s výraznějším českým podílem se do první stovky nejvlivnějších filmů nedostal.