16. května 2022 17:08 Klára Ochmanová

Da Vinciho obraz ukrýval tajemství 500 let. Podívejte se, co našly moderní technologie

Jednomu z nejoceňovanějších obrazů Leonarda Da Vinciho odborníci dodnes plně nerozumí. Pod malbou byla navíc díky moderním technologiím odhalena původní kompozice, kde jedna ze čtyř vyobrazených postav úplně chybí.

Obraz Madona ve skalách, který Leonardo da Vinci namaloval mezi lety 1483 a 1486, je fascinující jak pro diváky, tak pro odborníky. Ale zatímco běžný člověk ho zkrátka přijme jako celek, odborníci mají tendence ho – obrazně řečeno – pořádně rozpitvat. Ale ačkoli dokázali rozluštit většinu symbolů, pořád mu plně nerozumí. Důvodem nejsou žádné umělcem důmyslně skryté významy, nýbrž přímo hlavní postavy díla.

Marie jako matka

K panně Marii s malým Ježíškem totiž da Vinci přimaloval postavy anděla Uriela a Jana Křtitele v návaznosti na starobylý text, někdy označovaný jako Evangelium podle Jakuba, které ale kvůli svému nesouladu s klasickými biblickými evangelii nebylo uznané za součást Nového zákona. Marie s Ježíškem podle něj uprchli před Herodesem.

Právě ve skalách se setkali s Janem Křtitelem, který tam žil jako poustevník pod ochranou Uriela. Že Uriel připomíná ženu, se asi u Leonarda nikdo nediví, androgynní postavy jsou jeho modus operandi. Proč je ale na obraze Jan Křtitel namalovaný jako pouhé dítko? A proč se s Ježíšem (také zobrazeným v batolecím věku) chovají jako dospělí lidé, když mu Ježíš žehná?

Odpověď pravděpodobně najdeme jednak v ústřední postavě, tedy panně Marii, a taky v Leonardovi samotném, o kterém víme, že byl jedno období téměř posedlý jak duševní, tak fyzickou stránkou mateřství a vzniku lidského života. Marie vyobrazená jako skutečná žena a hlavně matka je na míle vzdálená zidealizované představě, dokonce se dá říct až objektu, který malovali umělci před Leonardem Da Vincim.

Tisíce symbolů

O symbolice bychom mohli hovořit hodiny, jak ostatně ukazuje dokument Da Vinci: Tajemství Madony ve skalách vysílaný na Prima ZOOM. Na Ježíšovu cestu životem například odkazuje každá namalovaná rostlina. Jeskyně připomíná chrám a průzor do divočiny, kterou da Vinci maloval na základě toho, co viděl ve snech, nabízí další prostor k interpretaci. Místo toho si ale raději připomeňme, proč se o malbu za Leonardova života zájemci tak prali, že došlo dokonce na spory a přeplácení. Tím důvodem je způsob Da Vinciho práce se světlem.

Dnes je těžké si to uvědomit, ale lidstvo tehdy stínování v malbách de facto neznalo a ani se do příchodu olejomalby (jež byla v Da Vinciho době ještě horkou novinkou) nedalo tak dokonale provést. A pozor, Leonardo modelování pomocí světla a stínu pečlivě odpozoroval právě v horách a ve skalách. Dokonce mu ušetřilo práci. Když něco skryl ve stínu, jako třeba Urielovu ruku nebo draperii na šatech Madony, nemusel pak řešit detaily.

Skrytá skica a záhadná kopie

V roce 2019 odhalila jedno z největších tajemství obrazu po více než 500 letech Národní galerie v Londýně, která díky moderním technologiím zjistila, že se pod ním skrývá dřívější Leonardova skica. Na té jsou postavy jen tři (bez Jana Křtitele) a tvoří tehdy oblíbený trojúhelník místo pyramidové kompozice.

U odborníků to samozřejmě vyvolalo senzaci a objevilo se zhruba stejné množství nezodpovězených otázek, jako v případě mladší kopie Madony ve skalách, kterou pravděpodobně namaloval některý z Leonardových učňů. Na té najdeme velmi studené osvětlení a o něco ošklivějšího Ježíška.

Zdroj: José Pijoan: Dějiny umění

Klára Ochmanová

Klára Ochmanová

redaktorka FTV Prima

Všechny články autora
Newsletter

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů

Populární filmy na Prima Zoom