Jsou letecké havárie čím dál tím častější? Statistika prozrazuje, jestli byste se měli začít bát létání
Od začátku roku 2025 proběhly médii zprávy o celé řadě leteckých incidentů včetně několika vážných smrtelných nehod. Skoro by se mohlo zdát, že nastupuje velmi nepříjemný trend, na jehož konci může být dramatická změna pohledu na leteckou dopravu, která je dlouhodobě považována za nejbezpečnější. Je tomu ale skutečně tak, a co na potenciální zvýšení rizik i počtu incidentů říkají odborníci?
V první řadě je nutné obrátit se na statistiku, kterou zprostředkovává například Národní úřad pro bezpečnost dopravy ve Spojených státech. Tvrdá data odhalují, že v lednu a únoru roku 2025 došlo k výrazně menšímu počtu leteckých nehod a incidentů než v předchozích dvou letech. Navzdory letošním haváriím tak můžeme i nadále mluvit to tom, že létání je stále nejbezpečnější formou cestování, jako tomu bylo v desítkách uplynulých let a jak tomu s největší pravděpodobností bude i nadále. Bývalý hlavní finský vyšetřovatel leteckých havárií Ismo Aaltonen pro BBC ostatně konstatoval, že by si lidé měli dávat opravdu velký pozor zejména na to, jak se dostanou na letiště, protože to bude ta nejrizikovější část celé cesty, kterou mají před sebou.
Statistika hovoří jasně
Pokud byste chtěli ještě další důkaz, že se s ohledem na statistiku neděje nic dramatického, posloužit mohou data Mezinárodní organizace pro civilní letectví, která monitoruje letecké nehody celosvětově. Jejich počet mezi lety 2005-2023 klesl ze čtyř na necelé dvě za jeden milion odbavených letadel. Ve stejném období také klesl počet úmrtí při nehodách dopravních letadel, a to z 824 v roce 2005 na 72 v roce 2023. Stručně řečeno, létání nikdy nebylo bezpečnější a nic na tom nemění ani děsivá série katastrof ze začátku letošního roku.
Komentář k haváriím poskytl také přednášející oboru leteckého managementu na University of East London Damien Devlin, který pro The Telegraph sice potvrdil, že nedávné incidenty nevyhnutelně přitáhly pozornost široké veřejnosti. Ale stojí si za tím, že jde o události tak nevyčíslitelně vzácné, že celková data neovlivní. „Člověk by musel strávit v letadle každý den během 103 239 let, aby měl jistotu, že ho potká smrtelná nehoda,“ řekl pak Devlin poměrně výmluvně.
Proč se tedy zdá, že letadla havarují častěji?
Pořád se ale nemůžete zbavit pocitu, že se „něco“ děje a přestáváte letecké dopravě důvěřovat jako v minulosti? Podle profesora Davida Spiegelhaltera z univerzity v Cambridge nebudou události nikdy rozložené rovnoměrně, takže shluky incidentů budou více viditelné a potenciálně přivodí nepříjemné pocity. Je to ale dáno jednoduše tím, že štěstí – lépe řečeno pravděpodobnost – nemůže být vždy na vaší straně. Potíž je ale i v tom, že žijeme v době, ve které se k nám informace dostávají mnohem rychleji než třeba v 60. či 70. letech, kdy mohlo být létání rizikovější, a řeč je samozřejmě o sociálních sítích.
Čtěte také: Pád kluzáku na Žďársku: Pilot byl pod vlivem THC, podobným letadlem letěl poprvé
„Tyto události jsou v kontextu sociálních sítí prezentovány až přehnaně,“ řekl v roce 2024 pro magazín Thrillist William Brady, docent managementu na Northwestern University. „Nejenže vidíme, že tyto informace pocházejí od médií, ale vidíme i lidi v naší sociální bublině, kteří tyto informace přináší nebo je rozšiřují. Díky tomu je pravděpodobnější, že budeme incidenty chápat jako něco, co je běžné nebo běžnější než kdysi,“ vysvětlil Brady a naznačil tím, co mají lidé, kteří se létání bojí, přestat dělat.
Zdroj: Thrillist, BBC, NTSB, The Telegraph
Video, které jste mohli minout: Na silnici se v USA zřítilo letadlo. Vrak i auta pohltily plameny