Jak Instagram aktivně snižuje sebevědomí svých followerů
Máte pocit, že jste málo krásní? Vylepšete se. Vaši followeři budou závidět. A vám spadne sebevědomí.
Touha po vylepšení
Nejen ženy, dámy, slečny či dívky se chtějí líbit. Podobné to mají, tu ve větší, tu v menší míře i muži, o čemž svědčí různé „cool“ trendy jako byli metrosexuálové či aktuálně rádoby drsně vypadající lumbersexuálové. „Snad ještě není pozdě chytit poslední módní trend, který velí spustit vousy, nasadit image zálesáka a stát se někým, o koho se dá v těžké době opřít. Kdybyste to náhodou nevěděli, tak při splnění všech výše uvedených předpokladů si můžete říkat lumbersexuál. Což lze volně přeložit třeba jako dřevorubec se sex-appealem,“ napsal v roce 2015 Jiří Nádoba v časopise Forbes. Jako reakce na to se na sociálních sítích objevila hláška „když neumíš pokácet strom, tak se raději ohol“.
Dřevorubec z roku 1900 Zdroj: Volné dílo
Ovšem trend vylepšování těla pomocí silikonu a botulotoxinu je přece jen bližší ženám než mužům. Pro ten správný „duck face“ není nutné píchat si botox do rtů, stačí si stáhnout tu správnou aplikaci.
Instagram a sebevědomí
Situace po masivním nástupu instagramových filtrů, které člověku vylepší obličej během několika vteřin a několik málo kliků došla tak daleko, že uživatelé začínají být nespokojení s tím, jak vypadají doopravdy. Američtí dermatologové se čím dál častěji setkávají s bizarním požadavkem o vylepšení zjevu „pacienta“ takovým způsobem, aby se podobal svému alter egu z filtrem upravené fotografie. Pro tento jev se vžil název snapchatová dysmorfie, neboť dříve než Instagram přišel z „vyfiltrováváním“ Snapchat. Instagram, respektive Facebook, kterému Instagram patří se jen „motivoval“ (což je jiné slovo pro ukradení nápadu). Instagramový filtr vám vykouzlí úsměv, odstraní akné, „vyžehlí“ pleť, vybělí zuby, opálí vás i zmenší nos či přikouzlí vlasy.
Khloé neumí žít
Khloé Kardashian je modelka, herečka a influencerka, tedy člověk mající vliv díky svému zviditelňování se na sociálních sítích a ta tvrdí, že „Facetune je jediný způsob jak žít“. A právě tady je problém. Aplikací podobných Facetune je spousty, jenže jejich používání vede k tomu, že se jejich uživatel stává někým jiným. Svým vylepšeným obrazem, jemuž reálná podoba je najednou nedostačující.
Toto je Khloé, která zná svůj život jen aplikace
Ti, respektive ty, kdož chtějí „být jako Khloé“ sledují její vylepšený obraz. Ideál krásy se posunul směrem k digitálním úpravám a realita pokulhává. Sebevědomí klesá a dokonce i top modelky mají občas potřebu samy sebe vylepšit. Autoři odborného článku Selfies — Living in the Era of Filtered Photographs vydaný časopisem JAMA Facial Plastic Surgery udává, že „Už to nejsou jen celebrity, kdo propaguje nerealistické standardy krásy, ale taky vaši spolužáci, kolegové nebo přátelé. Tyhle vylepšené fotky mohou mít dopad na sebevědomí, spustit pocity méněcennosti nebo vést k dysmorfické poruše“.
Je těžké uvědomit si, že můžeme být sami sebou i bez retuše v době, kdy digitální retuš je všude kolem nás. O tom jak moc chceme být jiní svědčí miliony stažení „upravovacích“ aplikací a miliony dolarů utracených za jejich placené verze. A přitom svět je kolem nás, ne v našem mobilu. Text: Topi Pigula