Hans a Franz: obří americké pásáky, co tahají rakety. Seznamete se!
Krev, pot a slzy...
Na Kennedyho kosmodromu mají Hanse a Franze, ti ale nemluví německy
Na Floridu jezdí určitě hodně německých turistů, ale Hans a Franz, kteří se projíždějí po Kennedyho vesmírném středisku, s nimi nemají nic společného. Jsou to totiž obrovské pásové transportéry.
Oficiální označení obou speciálních vozidel zní Crawler-transporter, přičemž ve službě jsou už od roku 1965. Přepravují vesmírné lodě a rakety z přípravných hangárů známých jako Vehicle Assembly Building (VAB) na startovací komplex číslo 39. Transportéry navrhla firma Bucyrus International na základě požadavků NASA a společnost Marion Power Shovel (dnes Caterpillar) je postavila, přičemž cena každého z nich činila tehdy astronomických 14 milionů dolarů. Dlouhou dobu pak představovaly vůbec největší lidské výtvory pohybující se po matičce Zemi. Zaměstnanci Kennedyho vesmírného střediska jim přezdívají Hans a Franz kvůli jejich masivní konstrukci a výjimečným výkonům.
Původně byly navrženy pro převoz obrovských raket Saturn IB a Saturn V na startovací rampy. Ty se používaly především během programu Apollo a letů k orbitální stanici Skylab. Od začátku 80. let pak Crawler-transportery na svých bedrech převážely i raketoplány a mobilní odpalovací plošiny. Vyřazení raketoplánů před pár roky však neznamenalo odchod do důchodu i pro Franze a Hanse. Oba dál slouží a převážejí velké rakety, jako jsou například typy Ares.
Transportér má dvě řídicí kabiny, jednu na každém konci. Je vybaven čtyřmi podvozky s celkem osmi pásy, přičemž čistá váha činí 2700 tun. Úctyhodné jsou i rozměry, na délku měří 40 m a na šířku 35 m. Výška je měnitelná podle potřeby, a to od 6 do 8 metrů, každý ze čtyř podvozků se může výškově nastavit nezávisle na zbývajících třech. Je jasné, že takovýto kolos nevyvine nijak závratné rychlosti, ostatně to ani není žádoucí. Prázdný dosáhne maximálně rychlost 3 km/h, při plném zatížení pak jen 1,6 km/h. Dopravit raketoplán z montážní budovy VAB na startovací rampy Kennedyho vesmírného střediska trvalo zhruba 5 hodin.
Pohyb transportéru zajišťuje 16 trakčních motorů poháněných 4 generátory, každý o výkonu 1000 kW. Vedle toho disponuje ještě dvěma dieselovými šestnáctiválci Alco o výkonu 2050 kW a dvěma generátory o výkonu 750 kW, jež slouží k řízení a zdvihání podvozků i k chlazení pohonného systému a zajišťují i osvětlení.
DP