Francouz Zapata úspěšně přeletěl Lamanšský průliv na flyboardu
"Postavit vlastní stroj a překonat Lamanšský průliv – to je opravdu dětský sen," prohlásil Zapata, který si za ním šel... a splnil si ho.
Sen Franka Zapaty? Cestování na flyboardu
Francouz Franky Zapata dnes úspěšně přeletěl Lamanšský průliv na svém futuristickém dopravním prostředku Flyboard Air. Bezpečně přistál v Saint Margaret's Bay blízko Doveru na britském pobřeží. Minulý týden jeho pokus nevyšel.
"Šlo to dobře. Jsem spokojen," uvedl po přistání čtyřicetiletý Francouz. "Postavit vlastní stroj a překonat Lamanšský průliv – to je opravdu dětský sen," prohlásil. Dodal, že nyní je unavený a potřebuje dovolenou.
K dnešnímu druhému pokusu vzlétl Zapata v 08:15 SELČ z pláže Sangatte na severu Francie. V polovině trasy dlouhé 35 kilometrů, kterou urazil ve výšce 15 až 20 metrů za zhruba 20 minut, přitom doplnil palivo na palubě zásobovací lodi.
160 km za hodinu
Při prvním nezdařeném pokusu se Zapata během mezipřistání zřítil do moře. Tentokrát "dosedl na loď snadno, vyměnil batoh s palivovou nádrží a znovu se vznesl", citovala agentura AFP Zapatovu manželku Krystel.
Ve Francii i v Británii na místě startu a přistání sledovaly Zapatu stovky zvědavých diváků. "Vážně jsem si nemyslela, že to dokáže, ale doufala jsem," uvedla jedna z obyvatelek Saint Margaret's Bay. "Už jen sledovat ho v dálce malým dalekohledem bylo prostě úžasné," dodala.
"Posledních pět nebo šest kilometrů jsem si opravdu užíval," řekl Zapata novinářům. "Nejsem ten, kdo by měl rozhodovat o tom, zda je to historická událost, nebo ne. To ukáže čas," dodal.
Se svým vynálezem Zapata mimo jiné ohromil návštěvníky letošní vojenské přehlídky 14. července v Paříži při oslavách francouzského státního svátku, když na svém stroji proletěl nad bulvárem Champs-Élysées. Flyboard Air je zařízení, na němž pilot stojí. Má pět motorů a dokáže letět i v případě výpadku jednoho z nich. Jeho maximální rychlost je 190 kilometrů za hodinu.
Zapata koncem loňského roku obdržel od francouzské armády příspěvek 1,3 milionu eur (33,5 milionu Kč) na financování vývoje svého vznášedla. V dnešním rozhovoru s francouzskou televizí BFM uvedl, že zatím není jasné, k čemu by se vynález mohl používat. Upozornil rovněž, že řízení stroje není jednoduché. "Není to stroj na cestu do pekárny v neděli ráno," řekl. Prohlásil rovněž, že nyní pracuje také na létajícím automobilu.
Text: ČTK