Den otců je nejkomerčnější svátek všech dob. Proč?
Barvotiskově sladký svátek má jediný smysl: prodat co nejvíc cigaret a dalšího "pánského" zboží.
Každý už slyšel, že obtloustlého růžolícího Santa Clause se sobím spřežením nedala světu tradice, ale reklamní kampaň Coca-Coly. Jenže tím výčet věcí, které do našich životů přinesly marketingové firmy, zdaleka nekončí. Dnes vám přinášíme první díl seriálu na toto téma.
Pokud patříte k těm, kdo se zlobí, že se k nám importuje komerční svátek svatého Valentýna, měli byste vědět, že to není nic proti dalšímu významnému dni, který se slaví za oceánem a jehož intenzivní vpád můžeme také očekávat. Jde o Den otců, který se drží ve většině světa třetí neděli v červnu a najdeme ho už i v českých kalendářích – i když starší generace si se svátkem mužů nejspíš spojí 19. březen (svátek Josefa), který je dnem otců například na Iberském poloostrově, v Belgii nebo v Itálii.
Den otců ovšem nemá žádnou zaznamenáníhodnou tradici – na rozdíl například od svatého Valentýna (jehož svátek si církev připomíná od 5. století) nebo od svátku matek (jež byly oslavovány v průběhu staletí při různých příležitostech). Je v podstatě vynálezem marketingových firem, které měly zájem na prodeji zboží "pro muže".
Příběh jednoho kšeftu
Oficiální příběh Dne otců začíná počátkem 20. století, kdy se jistá Sonora Dodd z města Spokane ve státě Washington rozhodla oslavit svého otce, který sám jako vdovec vychoval šest dětí. Ve spolupráci s místním pastorem pro jeho připomenutí vybrali třetí neděli v červnu a první oslava připadla na 19. červen 1910.
Hrubky vidíme, i když nechceme. Hledá je mozek sám od sebe
Způsob, jakým se Dodd rozhodla tento významný den propagovat, ovšem nijak sváteční nebyl. Začala obcházet místní obchodníky a vyzývat je k tomu, aby svátek připomněli například tím, že do výloh umístí speciální "pánské" zboží. V polovině 20. let se k jejímu úsilí s nadšením připojily například tabákové firmy, jež obesílaly obchodníky letáky, v nichž o Dni otců mluvily jako o svátku, k němuž je třeba tatínkům něco dát. Velký boom pak oslavy zažily za 2. světové války, kdy se marketérům podařilo vzbudit dojem, že Den otců je ideální příležitost k ocenění hrdinných amerických vojáků působících na zahraničních bojištích.
Ale když to dělají všichni...
Lidé samozřejmě chápali, že jde především o jejich peněženky, a tak se mnozí úsilí o "prodej" tohoto svátku vysmívali – jenže když dárek svému tatínkovi dávají "všechny" děti (minimálně všechny děti v reklamách), je těžké být tím, kdo to neudělá... A tak se Den otců postupně ujal...
Otestujte se: Věříte pověrám víc než obyčejný Angličan?
V roce 1966 ho prezident Lyndon Johnson oficiálně zapsal do kalendáře a o šest let později se díky podpisu Richarda Nixona Den otců stal oficiálním státním svátkem. A prodejci "pánského" sortimentu si mnou ruce, protože období kolem tohoto dne je pro jejich zboží "druhými Vánocemi".