Automobilové crash testy na psech a prasatech: Je to týrání zvířat, nebo maximální zájem o bezpečnost lidí?
Připoutat psa nebo prase do auta a poslat ho proti betonové zdi. I tak se v Číně zvyšuje bezpečnost silniční dopravy.
Proč zrovna prase?
Jakkoliv to může vypadat bizarně, tak z hlediska anatomie a složení vnitřních orgánů jsou prasata lidem velmi podobná. V Evropě by něco takového možné být nemohlo, na to jsou zdejší zákony příliš přísné, ale v Číně se na pocity zvířat (a často ani lidí, kterým jsou odebírány orgány, jak jsme psali v jiném článku) nikdo neptá. Podobné je to i v otázkách testování kosmetiky zvířatech.
Bude prase zásobárna lidských orgánů? Zdroj: pixabay.com
Průběh testu
Podle PETA, americké organizace za testu ochránců zvířat, jsou zhruba tříměsíční selata připoutaná do sedaček umístěných do železných „sáněk“ a v třiceti až padesátikilometrové rychlosti vržena v autě proti zdi. Zvířata jsou vyhladovělá, potravu nedostávají posledních 24 hodin, a žíznivá, neboť napít nedostanou po dobu 6–8 hodin před testem. „Nejčastěji byly poškozeny plíce, následovala slezina a játra,“ píše se ve vyhodnocení testu, který publikoval server International Journal of Crashworthiness. PETA označila testy za barbarské, Číňané argumentují vývojem a testováním (mimo jiné) záchranných pásů.
Musí se používat živá zvířata?
Tato otázka bezesporu vyvstane v hlavě lidí, kteří sice chápou význam crash testů, ale zároveň nechápou nutnost způsobovat živým tvorům utrpení, které s sebou nese ne-li smrt přímo v autě, tak mnohočetné zlomeniny, poškození vnitřních orgánů, otřes mozku či poranění páteře. Přesně k tomu totiž dochází, když auto narazí v předem dané rychlosti – a nejedná se o žádné popojíždění. Ostatně zvířata stejně musí být usmrcena, aby mohlo dojít k pitvě a následnému vyhodnocení testu.
Na otázku, zdali se musí používat živá zvířata, se odpovídá těžce. Existují počítačové simulace, v nichž je člověk nahrazen virtuálním modelem. Na to je lidská anatomie za staletí medicínského zkoumání dostatečně známá. Existují figuríny vybavené mnoha senzory zaznamenávajícími sílu nárazu, tlak a vyhodnocujícími možné poškození organismu. Existuje celá řada materiálů věrně imitujících lidské tkáně.
Autonehody simulované na mrtvolách
Existují i pokusy, kdy místo figurín byly využity lidské mrtvoly. Faktem zůstává, že s prasaty v této oblasti experimentovaly i automobilky v USA, ale ty s touto praxí přestaly v devadesátých letech. Podle ochránců zvířat i mnoha experimentátorů, kteří s vyhodnocováním crash testů přišli do styku, je použití živých prasat a psů zbytečné.
Závěr abstraktu (shrnutí článku) v sobě obsahuje informaci, že v obdobných testech hodlají Číňané pokračovat. Nedávno se také "provalilo" jiné drastické video, které pochází z laboratoře v Evropě.
Následující videoukázka vám odhalí, jak v Číně takové testy s živými tvory vypadají.
Text: Topi Pigula