28. února 2024 07:00
Adam Vala

Proč jsou na okrajích předního skla auta černé tečky? Vysvětlujeme jejich vznik a význam

Může se zdát, že jde jen o estetický prvek, bez černého pásu kolem předního okna byste ale brzy žádné okno vlastně neměli.

Pokud každý den řídíte, prostředí za volantem nepochybně důvěrně znáte. Člověk se ani nemusí dívat, kam sahá, protože spoléhá na svalovou paměť a stejně tak se to má i s výhledem. Postupně každý řidič začne přehlížet body, které mu mohou bránit ve výhledu a pozorování palubní desky, zrcátek a dalších věcí přestane vnímat. Určitě jste si ale při řízení všimli černého pásu kolem celého předního okna, tvořeného jemnou černou sítí zmenšujících se teček. K čemu ale slouží a má i jiný nežli estetický efekt?

Záhadný černý pás

Otázkou se zabýval motoristický portál Jalopink, který se doptával přímo u zdroje, tedy konkrétně u výrobců předních skel ze společnosti Pilkington ve Velké Británii. Jak už možná tušíte, odpověď je poměrně komplexní a důvod přítomnosti černého pásu a teček samozřejmě existuje. Paradoxně je totiž na skle proto, abyste po čase vůbec nějaké sklo měli, protože v první řadě slouží jako ochrana lepidla, kterým je sklo připevněno ke karoserii vozu.

V první řadě je nutné poukázat na to, že je černý rám tvořen keramickým nátěrem, který je tepelně zafixován na skle a v podstatě jej nelze jakkoliv seškrábnout. Důležité také je, že má dvojí funkci, podle toho, z jaké strany na něj dopadá světlo. A právě světlo je to, co má rám odstínit, aby se nesnižovala kvalita lepeného spoje a aby kvůli UV paprskům lepidlo neseschlo a neztratilo svou pružnost. „Zadruhé tento pás poskytuje lepidlu drsnější povrch, na který lépe přilne, a zatřetí jde o vizuální prvek, který lepidlo zakrývá a není tak vidět zvenčí vozu,“ dodává Jalopink.

Mohlo by vás zajímat: Jak neudělat z rozžhaveného auta smrtící past? Děti a psi kolabují už po 5 minutách

Možná se také ptáte, proč starší vozy černý pás nemají, je to ale podle zmíněného portálu dáno technologií, jak se čelní skla na auta montovaly. Dříve byly usazeny přes gumové těsnění a zajištěny chromovými pásky proti vypadnutí. Přibližně v 60. letech minulého století, byť u nás ještě později, se však začala skla do rámů lepit a výrobci skel hledali způsob, jak lepidlo lépe zafixovat na místě. Tím vznikl černý pás a následně i černé tečky, pomáhající vizuálně změkčit přechod mezi sklem a začerněnou částí.

Zdroj: Jalopink, DeDona

Mohli jste propásnout: Česká pošta utratí miliardu za nová auta. Obří nákup přichází po vlně propouštění

Adam Vala

Populární filmy na Prima Zoom