Aha! Jak lidé dokážou nečekaně vyřešit problém
Učení vhledem je složitý proces. Zdroj: pixabay.com
Takzvaný „aha efekt“ spočívá v nečekaném vnuknutí, které pomůže vyřešit do té doby neproniknutelný problém. Své o tom věděl už Archimédés, podle něhož se tomuto jevu někdy říká i „efekt heuréka“. V čem však spočívá?
Nápad v ceně banánů
Vědci z Ohio State University se zabývali takzvaným učením vhledem. To je spojeno především s německým psychologem Wolfgangem Köhlerem a jeho slavnými experimenty s šimpanzi. Stavěl před ně různě obtížné úkoly, za jejichž vyřešení byli odměněni banány. Obvykle šlo o to, že trs banánů se nacházel na zdánlivě nedostupném místě (například vysoko nad nebo vedle klece) a šimpanz musel využít kolem se povalujících beden či tyčí k tomu, aby se ke sladké pochoutce přiblížil. Právě ono náhlé vnuknutí, kdy zvíře pochopilo, jak použít nástroje k nějakému účelu, pomohlo pochopit učení vhledem a v důsledku celý aha efekt.
Aha efekt
Nový experiment realizovaný týmem kolem Iana Krajbicha sledoval, jak k náhlému pochopení docházejí lidé během hry. Pro tyto účely vytvořil zdánlivě jednoduchou hru, v níž proti sobě stanuli vždy dva náhodní účastníci výzkumu. Pokaždé museli vybrat číslo od nuly do desítky a na základě složitého výpočetního mechanismu jeden z nich vyhrál. Nejvýhodnější strategií bylo volit nulu, ovšem k tomuto poznání bylo třeba postupně dojít. To se nakonec podařilo 42 procentům účastníků a díky oční kameře mohli vědci sledovat, jak se takové vnuknutí projevuje.
Vhled potkal ty účastníky, kteří zkoumavě hleděli na tabulku se svým skóre – zvolenými čísly a následným vítězstvím či prohrou. Jakmile nastalo pochopení principu, účastníci se uvolnili, přestali vymýšlet další strategie a jednoduše používali tu, již vyhodnotili jako nejlepší. Tyto výsledky naznačují, že pokud chcete do problému skutečně proniknout, je důležité se zaměřit na sebe sama. Jestliže budete pouze následovat ostatní a hledat odpověď pouze v jejich chování, jádro problému neodhalíte.
Text: MS