Po krádeži obrazu došlo k vraždě. 50 let stará záhada teď byla z půlky vyřešena
Žena nesoucí žhavé uhlíky, tak se jmenuje obraz vlámského malíře Pietera Bruegela ze 17. století, který byl v roce 1974 odcizen z Národního muzea v polském Gdaňsku. Okolnosti nebyly nikdy vysvětleny, a pokud by v muzeu nedošlo k menší nehodě, kdy hlídač omylem shodil obraz ze zdi, možná by nebyla krádež nikdy odhalena. Takto ale pracovníci zjistili, že bylo plátno nahrazeno výstřižkem z časopisu, a proto započalo pátrání, které však svému konci dospělo až začátkem roku 2025.
Popisovaný obraz znázorňuje venkovanku, která drží v jedné ruce vědro s vodou a ve druhé železné kleště se žhavým uhlíkem. Jak informuje agentura AFP, jde o alegorii na vlámské přísloví, které varuje před pokrytectvím a připomíná, že by člověk neměl věřit nikomu, kdo nese v jedné ruce vodu a ve druhé oheň. Samotný obraz je pak poměrně malý a jeho cena není známá, byť se jiné obrazy malíře Bruegela svou cenou šplhají k milionům dolarů.
Jak došlo k odcizení
Co se týče incidentu z roku 1974, je spojován s řadou fám a spekulací. Také vyšetřování ze strany polské policie naráželo na nejrůznější překážky, včetně smrti jednoho ze svědků. Byl jím celník Romuald Werner, který vyjádřil obavy z nelegálního vývozu uměleckých děl přes přístav v polské Gdyni, ale několik dní po vloupání do muzea byl nalezen mrtvý. „Někdo zřejmě nechtěl, aby šel na policii a sdělil jim svůj příběh,“ komentoval Wernerovu smrt známý detektiv Arthur Brand, zaměřující se na krádeže umění.
Šťastný objev
A byl to právě Brand, který pomohl ztracený obraz identifikovat, když se v roce 2024 objevil v Nizozemsku. Jak informoval časopis Vind, zaměřený na umění a starožitnosti, v muzeu v nizozemském městě Gouda proběhla výstava a mezi vystavenými obrazy byla i Žena nesoucí žhavé uhlíky. U obrazu bylo uvedeno, že pochází ze soukromé sbírky, to ovšem nebylo rozhodující v jeho objevení. Přibližně v té době, kdy probíhala zmíněná výstava, se totiž shodou okolností obrazem zabýval dopisovatel časopisu Vind John Brozius a vzpomněl si na starou černobílou fotografii obrazu zachycenou v archivním zpravodajském článku.
Čtěte také: Navštívili ho skuteční Muži v černém? Ufolog popsal záhadné setkání, které mu změnilo život
Odtud už byl jen krok ke kontaktování Arthura Branda, který začal porovnávat fotografie a hledat všechny potřebné detaily k tomu, aby obraz identifikoval. „Po prozkoumání dalších Bruegelových děl jsem dospěl k závěru, že obraz uvedený v databázi Interpolu a vystavený obraz je jeden a tentýž,“ řekl pak pro agenturu AFP. A ke stejnému závěru dospělo i oddělení nizozemské policie pro trestnou činnost v oblasti umění. Brand doufá, že se obraz nakonec vrátí do Národního muzea v Gdaňsku a vyšetřování tím dospěje k závěru. „Pro Polsko tento obraz hodně znamená. Je na jejich seznamu nejhledanějších výtvarných děl a čekali 50 let v domnění, že se už nikdy nikde neobjeví,“ uzavřel Arthur Brand pro The Guardian.
Zdroj: Smithsonian, AFP, The Guardian, Vind
Video, které jste mohli minout: Údajné setkání s UFO málem zabilo dvě ženy a chlapce. V nemocnici se jim děly hrozné věci