24. června 2024 07:05

Blíží se k Zemi smrtící asteroid? NASA vše sleduje na dvou stupnicích, tady jsou největší hrozby

Několik stupnic měří pravděpodobnost srážky s naší planetou i závažnost dopadu. Kdy se přiblíží naše zkáza?

Když stojíme na Zemi, je snadné zapomenout, že celá planeta je v podstatě jen kámen, který se obrovskou rychlostí řítí Sluneční soustavou a může se srazit s jinými vesmírnými tělesy. NASA a další observatoře proto sledují dráhy nejrůznějších objektů, které by se s tou naší mohly střetnout, a pečlivě se zaměřují na ty s velikostí 140 metrů a více, jež by mohly způsobit zkázu při nárazu do Země. Pozorováním jejich drah mohou astrofyzikové předpovědět, zda se dostanou do naší části vesmíru, případně kdy a co s tím lze dělat.

Palermská a Turínská stupnice

Objektům je přiděleno skóre na Palermské stupnici, která porovnává pravděpodobnost dopadu s průměrným rizikem, jež představují objekty stejné velikosti. Stupnice je logaritmická, takže hodnota -2 znamená, že událost je o 1 % pravděpodobnější než náhodná událost, hodnota 0 znamená, že je stejně hrozivá jako průměrné riziko, a hodnota +2 znamená událost 100krát pravděpodobnější. Objektům je také přiděleno skóre na Turínské stupnici od 0 do 10, kde 0 znamená nulovou nebo přibližně nulovou pravděpodobnost dopadu a 10 znamená jistou srážku schopnou způsobit globální katastrofu. Tyto údaje jsou užitečně barevně odlišeny zelenou, žlutou a červenou barvou, aby byla situace veřejnosti jasná.

V průběhu let astronomové během sledování vesmíru objevili objekty, které vybočily ze zelené zóny. Objevilo se však i několik takových, které se dostaly na úroveň 4; nejvyšší úroveň žluté zóny. Jedním z těchto objektů byl 99942 Apophis, který NASA po prvním objevu v roce 2004 zařadila na úroveň 2 na Turínské stupnici. Další pozorování v prosinci téhož roku jej však zařadila na stupeň 4 kvůli 1,6% pravděpodobnosti, že nás planetka zasáhne v roce 2029. Další pozorování však srážku v roce 2029 vyloučila a nestane se tak ani v letech 2036 a 2068, i když se stále bude jednat o velmi blízké setkání.

Současná situace a budoucí predikce

V současné době není znám žádný objekt s Turínským skóre vyšším než 0, některé objekty ale vyžadují další pozorování, protože mají závažnější skóre na Palermské stupnici a na Turínskou stupnici nebyly zařazeny jen proto, že by ke srážce mohlo dojít až za více než 100 let. Jde například o asteroid (29075) 1950 DA, který má skóre -0,93, protože se 16. března 2880 potenciálně přiblíží k Zemi. Další objekt, 101955 Bennu, má skóre -1,59 a v září 2135 se očekává jeho průlet ve vzdálenosti 0,00143 astronomické jednotky od Země. Po přepočtu se jedná o vzdálenost 214 tisíc kilometrů, což je na poměry vesmíru opravdu dost blízko.

Mohlo by vás zajímat: Převratná teorie o vyhynutí dinosaurů. Smrtící úder zasadil praještěrům dosud opomíjený faktor

Doposud byli astronomové schopni předpovídat dráhy známých objektů až na 100 let dopředu a mají pro lidstvo dobrou zprávu. „Žádný známý asteroid o velikosti větší než 140 metrů nemá v příštích 100 letech významnou šanci zasáhnout Zemi,“ uvedla už v roce 2018 manažerka programu NASA pro pozorování blízkozemních objektů v NASA Kelly Fast. Další pozorování pak navíc často přichází s významnými korekcemi a zatím se zdá, že má naše planeta opravdu štěstí.

Zdroj: NASA, NASA #2, JPL - YouTube

Video, které jste mohli minout: První astronaut mimo USA a SSSR či Krteček ve vesmíru. Jaká je česká stopa v kosmu?

Posedlost sluncem