Evropa má vlastní raketoplán! Včera ho úspěšně otestovala
Mise proběhla přesně podle plánu. Nemohlo to být lepší!
Evropská vesmírná agentura (ESA) včera úspěšně vyzkoušela prototyp svého raketoplánu. Stroj IXV (Intermediate eXpérimental Vehicle), který z kosmodromu Kourou ve Francouzské Guyaně dopravila do vesmíru nosná raketa Vega, po stominutovém letu přistál ve vlnách Tichého oceánu.
"Mise proběhla přesně podle plánu. Nemohlo to být lepší," prohlásil podle agentur spokojený generální ředitel Evropské vesmírné agentury Jean-Jacques Dordain. "Teď musíme zanalyzovat všechna data, která jsme získali," dodal.
Návrat atmosférou agentura monitorovala pomocí více než 300 vyspělých, ale i konvenčních senzorů, jimiž byl IXV prošpikován. Autonomní let podle ESA testoval důležité systémy a shromažďoval údaje, které mají pomoci při dalším vývoji budoucích raketoplánů.
Proč?
ESA se snaží vyvinout vlastní opakovatelně využitelný vesmírný dopravní prostředek, s nímž by bylo možné přistát na ranvejích jako s letounem. Využití takových raketoplánů by výrazně snížilo náklady kosmických letů. Kromě toho by takový dopravní prostředek umožnil pilotované lety do vesmíru i zpět a vědci by mohli dopravovat na Zemi vzorky z jiných vesmírných těles, jako například z komet.
Program i s vývojem IXV podle Evropské vesmírné agentury stál kolem 150 milionů eur (přes čtyři miliardy korun). Projekt evropského vesmírného člunu se podobá programu raketoplánů amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA), který skončil v roce 2011 po 30 letech využívání. Testovaný prototyp o hmotnosti dvou tun a délce pěti metrů ale nemá velká křídla, jen menší klapky k řízení letu.
Podívejte se, jak vypadal start:
Vega s IXV odstartovala ve 14.40 SEČ, tedy se čtyřicetiminutovým zpožděním proti plánu, které způsobily problémy se systémem přenosu dat. Nosná raketa se podle informace na webu ESA oddělila ve výšce 340 kilometrů a experimentální raketoplán pokračoval ve stoupání sám až na 412 kilometrů, než zahájil sestup.
Stroj pak postupně zpomalil klesání z hypersonické rychlosti (rychlosti nad 5 Machů) na nadzvukovou rychlost jednoho Machu (1225 kilometrů za hodinu). Podle ESA rychlost při zpětném vstupu do atmosféry dosahovala 7,5 kilometru za vteřinu (27 000 kilometrů za hodinu), takže IXV podstoupil stejné podmínky, jakým jsou vystaveny lodě při návratu z oběžné dráhy kolem Země.
Prototyp raketoplánu rychlost zbrzdil klouzavým letem a k oceánu se nakonec snesl na padácích. Na hladině aparát drží balony, než k němu připluje a vyzvedne ho loď.