8. května 2023 06:00

Zvláštní energetický jev mnohokrát překročil rychlost světla. Fascinovaní vědci ho prověřili

Astronomové se nechali fascinovat vysokoenergetickým proudem vyslaným z místa kolize dvou neutronových hvězd.

V roce 2018 si astronomové, zkoumající dopad dvou srážejících se neutronových hvězd, na snímcích z Hubbleova teleskopu všimli něčeho zvláštního. Šlo o proud jasných vysokoenergetických paprsků, které tryskaly od místa srážky směrem k Zemi rychlostí sedmkrát převyšující rychlost světla.

Mohlo by vás zajímat: Na Slunci udeřil gigantický blesk. Podívejte se na výboj, který by dosáhl ze Země na Měsíc

To se jim samozřejmě nezdálo, a tak celý tým kolem astronoma B. P. Abbotta prováděl řadu přepočtů pomocí pozorování z jiného radioteleskopu, aby upravil své měření na čtyřnásobek rychlosti světla. To se ale stále nezdálo jako správný výsledek, protože i na základě Einsteinových teorií panuje všeobecné přesvědčení, že se ve vesmíru nemůže pohybovat nic rychleji než paprsek světla, a tak se pozorování ujali další odborníci. Včetně Kunala P. Mooleyho, který se jevu věnoval ve své vlastní studii. Závěry zveřejnil v časopise Nature a potvrdil skrze ně, že alespoň prozatím zůstává světlo tím nejrychlejším elementem ve vesmíru.

Jak se totiž ukázalo, šlo o iluzi a za vším stojí jev, který způsobuje, že částice ve vesmíru pouze vypadají, jako kdyby se pohybovaly rychleji než světlo. Jde o iluzi tzv. nadsvětelného pohybu a tento výraz se k ní opravdu hodí. Ve skutečnosti popisuje situaci, kdy se objekt, pohybující se směrem k vám, zdá být mnohem rychlejší, než je jeho skutečná rychlost. Ve vesmíru existují vysokoenergetické proudy, které mohou tímto způsobem ovlivňovat měření a dnes jich astronomové pozorují stále více.

Vesmírný trik

„Vypadají, jako by se pohybovaly po obloze šíleně rychle, ale je to jen tím, že se pohybují směrem k nám, ale my je stále pozorujeme ve velké vzdálenosti," říká Jay Anderson, astronom ze Space Telescope Science Institute v Marylandu, který se podílel na zmíněné studii v časopise Nature. Aby Anderson a jeho spolupracovníci zjistili skutečnou rychlost proudění paprsků, porovnali hned několik pozorování. Nakonec odhadli, že paprsky se přibližují přímo k Zemi rychlostí přibližně 99,95 procent rychlosti světla. To je velmi blízko rychlosti světla, ale ne zcela rychleji než ona.

Stále tedy platí teorie relativity, se kterou před sto lety přišel Albert Einstein. Světlo, které se pohybuje rychlostí přibližně 1,079 milionu kilometrů za hodinu, je konečným limitem kosmické rychlosti. A nejen to, teorie relativity tvrdí, že rychlost světla je konstantní bez ohledu na to, kdo nebo co ji pozoruje.

Zdroj: Popular Science, APS, Nature