Rozšířená realita - zázrak techniky nebo špehování? Přijdete kvůli brýlím o práci?
Tady končí legrace na téma "stroje berou lidem práci". Tady jim berou soukromí.
Brzy se můžeme dočkat chvíle, kdy si mechanik nasadí datové brýle, které mu krok za krokem ukážou, jak má opravit auto. Tytéž brýle zároveň zaznamenají každý jeho pohyb a zkontrolují, jak dlouho mu oprava vozu trvala, jestli nemá být poslán na přeškolení... anebo si hledat novou práci, napsal francouzský list Les Echos.
Toto je scénář "továrny 4.0", jaký předpovídají odborníci, průmyslníci i odboráři. V budoucnu podle něj budou všechny kroky v životním cyklu každého produktu - od návrhu přes výrobu až po údržbu - neustále sledovat počítače. A o podobné "digitální kontinuitě" sní také inženýři a IT specialisté.
"Datová realita je jedním z nástrojů, který nám umožní tuto digitální kontinuitu vybudovat," řekl Yann Bouju, který je pověřený vedením sekce virtuální a datové reality francouzské vojenské loďařské firmy DCNS.
"Je to přímé pojítko mezi informačními systémy firmy a operátorem, kterému poskytuje pomoc, pokud ji potřebuje, a umožňuje mu pracovat rychleji s nižším počtem chyb," uvedla Sylvie Naudetová z malé společnosti CEA List. Ta se specializuje na chytré digitální systémy a na technologiích datové reality pracuje posledních 12 let.
Díky návrhům vytvářeným s pomocí počítačů má v současnosti většina firem k dispozici jak digitální, tak trojrozměrné modely svých produktů. Jejich části je pak možné přenést do reality.
"Od dob letounu A-380 rozvíjíme software, s jehož pomocí jsme schopní extrahovat digitální data a přenést je do reality," vysvětlil Patrick Vigié, který má na starosti průmyslové technologie ve firmě Airbus. "Dřív jsme měli při kontrole vnitřních částí letadla plány na papíře. Teď s pomocí tabletu můžeme porovnat skutečnost a virtuální model."
Technologie by mohly zvýšit výkon operátorů a také zisky výrobců. "Během testovací fáze jedné z našich přileb pro údržbu letadel, kterou prováděla nejmenovaná letecká firma, jsme zaznamenali třicetiprocentní urychlení práce v porovnání s člověkem pracujícím na základě instrukcí na papíře a zároveň osmkrát méně chyb," řekl Zile Liu, spoluzakladatel a výkonný šéf firmy Laster Technologies.
"Samozřejmě ještě zbývá překonat jisté překážky, například přesnost umístění zobrazovaných informací," uvedl Jean-Marc Alexandre, zástupce ředitele CEA List. Alexandre je také projektový vedoucí novátorské dílny Factory Lab, která sídlí v objektu Univerzity Paris-Saclay, kde výrobci testují své budoucí technologické pomůcky.
Factory Lab byla slavnostně otevřena na podzim loňského roku, kdy tu společnost Diota předvedla něco jako video-projektor doplněný kamerou, který promítá na jednotlivé díly rovnou návod k sestavení. Toto zařízení v současnosti testuje firma Dassault Aviation.
Firmy, jako je Airbus, DCNS či Safran už nyní používají nebo experimentují s rozšířenou realitou při výrobě, údržbě i školení. "Ve výrobě by se mohly uplatnit i osoby, které nejsou technicky na příliš vysoké úrovni, protože bychom je mohli vést krok za krokem," řekl Henri Pidault, šéf digitálních technologií poradenské společnosti Deloitte France.
"Konečným cílem některých hráčů na průmyslovém poli je rozšířená realita spojená s automatickou kontrolou provedené práce," řekl listu Les Echos odborník na tuto technologii, který si nepřál být jmenován. Chytré telefony, tablety, brýle a podobná zařízení využívající rozšířenou realitu mají kameru, která zachytí to, co jejich uživatel vidí, zaznamená a dělá.
V budoucnosti by tak zaměstnavatel mohl nejen snadno kontrolovat, zda zaměstnanec provedl požadované procedury - ale třeba i takovou drobnost, zda otočil šroubovákem tolikrát, kolikrát výrobní proces vyžaduje.
Text: ČTK