Nová největší loď světa vyráží na moře. Je divná a jmenuje se po esesákovi!
V dějinách námořní plavby se titulem největší pyšnilo mnoho lodí. Většinou to byla konveční plavidla, ovšem nejnovější námořní gigant se hned tak něčemu nepodobá.
V současnosti do služby u provozovatele Allseas sídlícího paradoxně ve Švýcarsku přichází opravdu nevšední loď pojmenovaná Pieter Schelte. Je v současnosti považovaná za největší loď světa, protože její rozměry jsou opravdu impozantní, a to přesto, že není nejdelší. Pieter Schelte není jen tak obyčejná loď. Je schopná odvézt a na určené místo instalovat celou ropnou plošinu. Tu pak po skončení prací dokáže jednoduše vyzvednout a přesunout do nové lokace. Navíc je to také největší loď, která umí pokládat ropovody a jiná potrubní vedení pod vodou.
Tohoto mořského mastodonta postavili v korejských loděnicích Daewoo, speciální zařízení pak nainstalovali v nizozemském Rotterdamu. A kolik musela firma Allseas za „drobečka“ zaplatit? Prý to bylo 3,1 miliardy dolarů, to už je slušná suma. Kontrakt na stavbu Pietera Schelteho byl podepsán v roce 2010, projektové a přípravné práce trvaly tři roky a v roce 2013 položili v korejských loděnicích základní kýl lodě. Postavena tedy byla relativně rychle a nyní poprvé vyráží na moře.
Rozměrově se Pieteru Scheltemu jen tak něco nevyrovná, na délku měří 382 m, na šířku neuvěřitelných 124 m. Je sice pravdou, že kontejnerově lodě Maersk Triple-E jsou o něco delší, chlubí se hodnotou 400 m, ovšem co se týče rozměrů celkově, nemají proti Pieteru Scheltemu nárok. Navíc když gigant přepravuje konstrukci vrtné plošiny na zádi, jeho celková délka dosahuje 477 m. Tyto obrovské rozměry nejsou samoúčelné. Loď tak dokáže převézt kompletní vrtnou plošinu naráz, její podstavec se umisťuje na záď, na přídi se zase upevňuje nástavba vrtné plošiny. Vrtná plošina se tak může celá sestavit na pevnině, což je mnohem levnější a jednoduší, než ji stavět přímo na moři. Po skončení vrtných prací pak není potřeba plošinu rozebírat, pouze se rozdělí na dvě části a Pieter Schelte ji převeze na jiné místo.
Nepotopitelná?
Konstrukce a rozměry také přinášejí další plus. Loď je totiž velmi stabilní, což je při instalaci vrtné plošiny či potrubí více než žádoucí. Prý bez problémů zvládá i vlny přes tři metry vysoké. Pieter Schelte má na zádi dvě ramena speciálního jeřábu, který slouží k uchycení podstavce plošiny při transportu a k jeho instalaci na mořské dno. Když je usazen na svém místě, najede loď svou přídí nad něj, přičemž se jeho vrcholek ocitne mezi oběma polovinami rozdvojeného trupu. Na nich je položena horní nástavba vrtné plošiny, která se k podstavci upevní a loď zpod ní vycouvá. Tím je kompletace vrtné plošiny hotova, velmi jednoduché a elegantní řešení.
Obrovská loď musí mít samozřejmě odpovídající hnací ústrojí. Jeho základem je osm dieselových agregátů MAN o celkovém výkonu 95 MW. Ty poskytují energii 13 vodním tryskám Rolls Royce o výkonu 5,5 MW, které propůjčují Pieteru Scheltemu až neuvěřitelné manévrovací schopnosti. Ovšem ty jsou při pokládání vrtných plošin a ropovodů přímo nezbytností. Jinak je loď schopna vyvinout rychlost kolem 25 km/h. Na tak obrovskou loď je posádka docela nepočetná, tvoří ji jen 571 lidí. Určité kontroverze však Pieter Schelte vyvolává. Tedy přesněji jeho jméno.
Současný majitel společnosti Allseas pojmenoval nejnovější přírůstek do flotily po svém otci Pieteru Scheltemu Heeremovi. Tento již zesnulý významný námořní inženýr totiž za druhé světové války sloužil ve Waffen SS, i když prý později pomáhal nizozemskému hnutí odporu. Není jistě bez zajímavosti, že Allseas plánuje stavbu ještě větší lodě, než je Pieter Schelte, ta by se měla na moře dostat už v roce 2020.
DP