Nejrychlejší parní vlak světa by dal výprask i Pendolinu
Tento týden je to 75 let, co vznikl dodnes nepřekonaný rekord. Nevěřili byste, jak rychlá může být parní lokomotiva.
Nejrychlejší vlak na českých kolejích je italské Pendolino. Rychlovlak s elegantními tvary může teoreticky dosahovat až rychlosti 160 kilometrů za hodinu. Zdá se vám to hodně?
Proti nejrychlejšímu parnímu vlaku světa to není nic moc – a to jde o rekord starý 75 let… Tento týden slavíme výročí této rekordní jízdy: 3. července 1938 dosáhla parní lokomotiva Mallard rychlosti 202 kilometrů za hodinu. Jela tedy o čtvrtinu rychleji než naše Pendolina.
Rekordní jízda se konala v zemi parním lokomotivám zaslíbené, ve Velké Británii. Speciálně upravená mašina jela po trati do Granthamu v hrabství Lincolnshire. Angličané tehdy překonali o 3 kilometry za hodinu dva roky starý německý rekord – nemohli se smířit s tím, že toto prvenství by nebylo v Británii.
Parní rekordman Mallard Zdroj: Wikimedia Commons
Stále funkční rekordman
Úžasné je nejen to, že tento rekord nebyl za tři čtvrtě století překonán, ale i to, že lokomotiva je dodnes provozuschopná. BBC ji letos vytáhla na trať a v minidokumentu ukázala, kolik síly se v tomto úžasném stroji ještě skrývá…
V historii československé železnice patřilo dlouhá léta označení nejrychlejšího vlaku motorovému expresu Slovenská strela. Ten v roce 1938 urazil trasu mezi Prahou a Bratislavou s jedinou zastávkou za čtyři hodiny a 18 minut průměrnou rychlostí 92 km/h. Na rozdíl od současnosti se však jednalo o jeden výjimečný lehký motorový vůz s délkou kolem 25 metrů a hmotností pouhých 36 tun.
Dnes jezdí průměrnou stokilometrovou rychlostí mnohem více vlaků. Jejich délka však dosahuje 250 až 300 metrů a hmotnost je kolem 500 tun... To platí i pro rekordní Mallard: při své slavné jízdě jela lokomotiva sama, bez vagonů.