Letadlo budoucnosti bylo představeno: bude vypadat zcela nezvykle
Letadla by se v dalších 35 letech měla dost zásadně proměnit. Tedy pokud se naplní vize společnosti Airbus, která je před nedávnem představila.
Rozhodně v nich už nenajdete něco jako třídy. Vše by mělo být zcela personalizované a tak stavěné na tělo každému konkrétnímu zákazníkovi. Co si pod těmito marketingovými frázemi představit?
Airbus slibuje, že se promění úplně všechno. Sedadla by měla fungovat jako masážní křesla, která budou současně cestujícího zásobovat nápoji, vitaminy a také vůněmi. Kdo bude chtít usnout, navolí si mód, který mu zaplaví smysly uklidňujícími melodiemi a vonnými esencemi.
Ne každý chce ale cestu letadlem prospat, takže většina vylepšení se bude soustředit na cestující v bdělém stavu. Ti se mohou těšit na spousty doposud nepředstavitelných zážitků. Tak například okna. V základním módu budou neprůhledná. Ale pokud se jich člověk dotkne rukou, zareagují na její teplo a zprůhlední se. Průhlednými by se mohly výhledově stát celé stěny nebo dokonce i podlaha – pohled, jaký by se cestujícím nabízel, by byl bezesporu dechberoucí. Pro některé však možná až příliš…
Letadlo by mělo být vyrobené z biopolymerů; to znamená, že by na spoustu podnětů reagovalo jako živý tvor. Například by se samo čistilo, a dokonce samo provádělo základní jednoduché opravy. Prvků biodesignu by mělo využívat prakticky neustále – jeho kostra připomíná v návrhu strukturu lidské kosti. Airbus věří, že je realistické, aby takové letadlo poprvé vzlétlo k nebesům někdy kolem roku 2050.
Designéři si všechny ty vychytávky nevycucali z prstů, ale navrhli je na základně dotazníků pro pasažéry v letecké dopravě. Nejvíc dotázaných totiž chtělo, aby se let na dovolenou už konečně stal součástí zážitku z dovolené, což zatím moc nefunguje…
A tak by se v letadlech nové generace měly objevit bary, herní zóny, intimní zóny nebo třeba i dětské koutky. Airbus se při přemýšlení o budoucnosti samozřejmě nezaměřil jen na hračičky a pohodlí cestujících. Z jeho studie na téma budoucnost létání vyplývá, že délka letů by se v nové generaci letounů měla snížit při každé cestě asi o 13 minut. Díky tomu by mělo poklesnou množství spotřebovaného paliva a tedy i náklady na let…