Pod kapotou úžasné stíhačky z Top Gunu 2: Krásku z filmu vlastní přímo Tom Cruise
Nejnovější český trailer filmu Top Gun: Maverick
Top Gun: Maverick je letadly napěchovaný od prvních vteřin až po úplný závěr. Vedle neexistující futuristické stíhačky Darkstar se v něm objevují i reálné letouny včetně jedné druhoválečné legendy.
Skvěle zachovanou stíhačku P-51 Mustang nejde v hollywoodském trháku Top Gun: Maverick přehlédnout. Je součástí jedné z úvodních scén a Tom Cruise se v ní coby nepoučitelný a všem pokusům o povýšení odolávající kapitán námořního letectva Pete „Maverick“ Mitchell později dokonce prohání v oblacích.
Jenže Tom Cruise elegantní P-51 nejen reálně pilotuje, ale ve skutečnosti je i majitelem této krásky. P-51 Mustang z „Mavericka“ totiž není žádnou filmovou rekvizitou nebo pro potřeby filmu upravenou stíhačkou, ale opravdovým veteránem – podle serveru AvGeekery ho v roce 1944 ve svém montážním závodě v Dallasu vyrobila společnost North American jako jeden ze 164 fotoprůzkumných letounů označovaných jako F-6K.
Oproti nejpoužívanějším dálkovým Mustangům P-51D, které tvořily základ vzdušné nadvlády spojenců před koncem druhé světové války, byly fotoprůzkumné F-6K vybaveny dvojicí kamer namontovaných těsně před ocasním kolem. Tom Cruise, který se stal majitelem pilotní licence v roce 1994, svého Mustanga se sériovým číslem 44-12840 koupil v roce 2001. Kromě něj vlastní ještě několik letadel včetně malého proudového Gulfstream IV-SP.
Podle Billa Waltona z AvGeekery pojmenoval Tom Cruise svého Mustanga nejprve Kiss Me Kate, což zřejmě odkazovalo na herečku Katie Holmesovou, s níž byl v letech 2006–2012 ženatý. Po rozvodu se nápis na přední části letadla změnil na Montana Miss.
Podívejte se, jak Tom Cruise ve svém P-51 provětral Jamese Cordena z pořadu televize CBS The Late Late Show:
Smrtící Mustang
Prototyp budoucí úspěšné P-51 dostala firma North American Aviation do vzduchu 26. října 1940, což bylo za 117 dnů od podpisu zakázky. Splnila tím 120denní limit daný britským královským letectvem (RAF).
Dálkový stíhač určený především k ochraně bombardérů a ničení techniky včetně parních lokomotiv ke své „práci“ využíval smrtící kombinaci výzbroje. Jejím základem bylo šest pevných kulometů Browning M2 ráže 12,7 mm v křídlech, z nichž dva měly 400 nábojů na hlaveň a zbylé čtyři po 270 nábojích na hlaveň. Letoun také mohl nést až 908 kg pum (2x 227 kg nebo 2x 454 kg) a až deset neřízených vysokorychlostních raket 127 mm HVAR.
Jak byl unikátní letoun zkonstruován a jak fungoval, si můžete nastudovat v následujícím videu:
Celkem bylo vyrobeno přes 15 000 Mustangů všech možných variant. Kromě britské RAF letouny používalo i americké letectvo, po druhé světové válce se uplatnily ještě začátkem 50. let v Koreji. Kromě Británie a USA P-51 létaly i v barvách Jihoafrické republiky, Číny, Izraele, Kanady, Kuby, Bolívie, Filipín, Polska a mnoha dalších zemí.
Zřejmě k poslednímu bojovému nasazení stíhaček P-51 Mustang došlo za takzvané fotbalové války, která kvůli kvalifikaci na mistrovství světa ve fotbale propukla v červenci 1969 mezi Salvadorem a Hondurasem. Během 100 hodin trvajícího konfliktu se do sebe pustily stroje americké provenience z období druhé světové války, a došlo tak k posledním soubojům vrtulových stíhaček v historii.
ZDROJ: AvGeekery.com