První létající auto prošlo bezpečnostním testem. Jak je rychlé a kdy půjde na trh?
Japonští inženýři přišli s prvním létajícím autem, které prošlo bezpečnostním testem. Lidem by mohlo sloužit velmi brzy.
Další z vizí vědecko-fantastických filmů a knih se začíná pomalu naplňovat. Po nástupu malých dronů, které si v uplynulých letech oblíbili amatéřští fotografové, filmaři nebo armáda, začínají tyto stroje nacházet své uplatnění také coby transportní prostředky. A je zřejmě jen otázkou času, než krabice nebo malé zásilky vystřídají první lidé.
Není přitom velkým překvapením, že jedním z největších průkopníků je technologicky velmi vyspělé Japonsko, kde vzniká hned několik transportních konceptů létajících dronů, z nichž první už obdržel oficiální certifikát bezpečnosti od tamějšího Ministerstva země, infrastruktury, dopravy a turismu (MITL). Znamená to velký milník pro nastíněnou vizi a reálný krok k létajícím automobilům, které by se mohly výhledově už za několik let dostat do běžného provozu.
Za dronem značky SD-03 stojí japonská společnost SkyDrive, která tento konkrétní model představila v roce 2020. Jde o jednomístný stroj poháněný elektřinou, který je současně díky uspořádání osmi protiběžných rotorů schopný kolmého vzletu i přistání. Letové možnosti demonstrovala společnost SkyDrive v den odhalení SD-03, kdy technik úspěšně obletěl plochu před výrobní halou a bezpečně přistál. Pravda, první veřejný test měl sice daleko do efektivní přepravy člověka z místa na místo, ale jak říkají zástupci SkyDrive – cestu je nutné vyšlapávat krok za krokem.
Co se týče zmiňovaného certifikátu, je vydáván dopravním prostředkům po splnění přísných testů, kterými SD-03 dokázal v Japonsku projít jako první létající dron určený pro transport lidí. Důležité jsou bezpečnostní prvky stejně jako stabilita nebo tuhost konstrukce, které následně doplňuje kompletní dokumentace o daném stroji i konceptu s budoucími plány.
Výsledkem je stroj, který je momentálně schopný letět po dobu 10 minut a vyvinout maximální rychlost 48 kilometrů za hodinu, což není mnoho, ale vše závisí na kapacitě baterie, resp. její hmotnosti. SkyDrive ale možnosti dronu má kam posouvat a je pravděpodobné, že prodejní verze bude díky delšímu doletu plně použitelná pro smysluplný přesun z místa na místo.
Létající automobil SD-XX společnosti SkyDrive
SkyDrive přitom nechce příliš otálet a hodlá SD-03 uvést do prodeje už v roce 2025, kdy by mohl dron začít plnit funkci vzdušného taxi společností, které se do něj rozhodnou investovat. SkyDrive přitom nehodlá zůstat u aktuální verze a na svých stránkách láká k prozkoumání budoucího konceptu SD-XX.
Tento dvoumístný dron má mít odlišnou konstrukci (především, co se usazení rotorů týče) a měl by být schopný vyvinout rychlost až 60 kilometrů za hodinu s efektivním doletem až 30 kilometrů. Tento model ale zatím existuje pouze v hlavách konstruktérů, kteří se momentálně soustředí na SD-03 a jeho uvedení, které by skutečně mohlo znamenat důležitý průlom a otevření nových možností na tomto poli.