15. května 2025 14:30

Letadlo se obrátilo břichem nahoru a spadlo do oceánu. Za děsivou smrt 88 lidí mohla hloupá chyba

V lednu 2000 došlo ke katastrofální nehodě letu Alaska Airlines s 88 lidmi na palubě, když se letoun McDonnell Douglas MD-83, letící z mexického letoviska Puerto Vallarta do Seattlu, před mezipřistáním v San Franciscu za dramatických okolností zřítil do oceánu. Jak se později ukázalo, za vším byla hloupá chyba údržby a snaha aerolinek ušetřit.

Když se let 261 po několika hodinách 31. ledna odpoledne blížil k Los Angeles, zjistili oba piloti, že ztrácejí kontrolu nad řízením. Horizontální stabilizátor na ocase se zasekl v poloze, která tlačila příď letadla dolů. Piloti vypnuli autopilota a silou přitahovali řídicí páky, aby let vyrovnali, a přitom se neustále snažili aktivovat oba motory, které stabilizátor ovládaly. Rozhodli se požádat o přesměrování na letiště v Los Angeles, netušili však, jak se ochromený stroj bude dál chovat.

Neudržitelný let

Po dvaceti minutách obtížného letu se v 16:09 situace dramaticky zhoršila. Při dalším z mnoha pokusů stabilizátor uvolnit se z ničeho nic letadlo v 9600 metrech prudce naklonilo přídí dolů a asi 80 sekund se řítilo rychlostí 560 km/h přímo k zemi. Piloti vší silou – jak se později ukázalo, šlo o 580-620 N – přitahovali řídicí páky a po mimořádném úsilí se jim ve výšce kolem 7400 metrů podařilo let jakžtakž vyrovnat.

V kabině letadla se cestující snažili po děsivém propadu zotavit, netušili však, co je ještě čeká. Piloti se pomocí klapek snažili zpomalit a zároveň neztratit kontrolu nad strojem. Ten stále mírně klesal, ve výšce 5600 metrů ale došlo ke zlomu. Z ocasu se ozval děsivý zvuk a stroj zamířil strmě k zemi, přesněji řečeno k hladině oceánu. Přitom se stáčel do strany, až piloti i cestující skončili hlavou dolů. Takto poslední okamžiky letu 261 zrekonstruovali tvůrci seriálu Letecké katastrofy na Prima ZOOM:

Přečtěte si také: Letadlo mrtvých duší mířilo do Prahy. Stíhačky jen přihlížely tragédii 121 lidí

Dispečer už předtím vyzval letadla v okolí, aby let Alaska Airlines sledovala. „Ano, určitě je v pozici střemhlav, rychle klesá. Neovládají ho,“ hlásil pilot jednoho z nich. „Obrátilo se. Ano, je úplně obráceně,“ křičel do rádia další. Piloti v padajícím letadle mezitím viseli v popruzích hlavou dolů a jen stěží dosáhli na řízení. I tak se stále snažili pilotovat.

„Lidé uvnitř kabiny naráželi do stěn, vypadávali ze sedadel. Záznamník uvnitř kokpitu nahrál strašlivý křik posledních minut jejich života,“ popsala situaci v letadle Mary Schiavová, zastupující příbuzné cestujících. Po děsivém, minutu trvajícím pádu MD-83 narazil do vody. Havárii nikdo nepřežil.

Tajemství neudržovaného šroubu

Vyšetřování, které se vzápětí rozběhlo, odhalilo příčinu neštěstí. Uvnitř objímky motoricky ovládaného šroubu stabilizátoru se opotřebováním strhl závit, což způsobilo částečnou ztrátu kontroly vodorovného letu. Šroub nakonec z nefunkční objímky vyklouzl, a stabilizátor se tak dostal do polohy, ve které neměl nikdy být. V důsledku toho se letadlo nakonec zřítilo na dohled od kalifornského pobřeží do moře.

Na šroubu, který vyšetřovatelé ve vraku letadla objevili, nebylo ani stopy po nějakém mazivu. Federální letecký úřad (FAA) nařídil kontrolu všech letounů stejného typu, což vedlo k šokujícímu zjištění. U Alaska Airlines byla u šesti ze 34 letounů nutná výměna motorizovaného šroubu.

Alaska Airlines patřily k prosperujícím aerolinkám, ekonomická krize v 90. letech je ale silně zasáhla. Jejich reakcí bylo snížení nákladů propouštěním a snižováním mezd. Po dvou letech agresivní politiky zisky opět vzrostly. Cena ale byla vysoká. Mechanici údržby si stěžovali, že na ně byl neustále vyvíjen nátlak, aby letadla vraceli rychleji do provozu. Ve výkazech se tak objevovaly opravy, k nimž nikdy nedošlo.

V roce 1999 nakonec provedli agenti FAA v hangárech společnosti razii a zajistili tisíce záznamů. Aerolinky dostaly pokutu, zároveň se ale domohly prodloužení intervalu údržby ze 600 na 2500 hodin. Kvůli tomu se nepodařilo včas odhalit nedostatek maziva na šroubu, což v konečném důsledku způsobilo havárii letu 261.

Mohlo by vás také zajímat: Další letecké neštěstí v USA: Zemřeli všichni cestující, jeden kolemjdoucí pak na místě dopadu

Zároveň se ale přišlo i na konstrukční nedostatek letadla – systému v tomto případě chyběla pojistka, která by zajistila, že selhání šroubu nebude mít fatální následky. Konstruktérům taková pojistka připadala nadbytečná. Letouny řady MD 80-83 létají dosud, pojistka v nich ale stále chybí. Aerolinky se spoléhají na častější údržbu a kontrolu kritického systému.

Zdroj: FOX13 Seattle, Aero Time

Video, které jste mohli minout: Horor na palubě: Plnému letadlu ve vzduchu odpadlo okno, cestující situaci natočili

Miroslav Honsů

Miroslav Honsů

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom