Při zbytečném pádu letadla zemřelo 346 lidí. Chyba výrobce je naprosto nepochopitelná, podívejte se na video
Letecké katastrofy S5 (3) – Turkish Airlines 981
Žádná zakázka se neobejde bez problémů a omezení, a není nijak neobvyklé, že se řešení závad na řečené zakázce často odsouvá na vedlejší kolej. V odvětví letecké dopravy však takové zanedbání způsobit smrt stovek lidí.
Přesně to se totiž stalo 3. března 1974 během letu Turkish Airlines 981. Letadlo typu McDonnell-Douglas DC-10-10 letělo z Istanbulu přes Paříž do Londýna. Letoun vyrazil z Istanbulu v 7:57 místního času a v Paříži přistál po čtyřech hodinách a pěti minutách. 50 cestujících vystoupilo, 216 přistoupilo. Kvůli stávce měl let půl hodiny zpoždění, nakonec ale ve 12:32 zase odstartoval na svůj poslední let.
Letadlo McDonnell-Douglas (ilustrační foto) Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Na Tenerife se srazila letadla Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Havárii letu 981 nikdo nepřežil Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Během letu 981 zahynulo 334 lidí Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Letoun McDonnell Douglas DC-10-10 Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Jediná technická chyba způsobila naprostou zkázu Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Identifikace cestujících byla nesnadným úkolem Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Stroj dopadl do lesa nedaleko francouzského Oise Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Čtěte také: Krutý osud letadla směřujícího do Německa. Zkušený kapitán podcenil bouřku, zemřelo 150 lidí
Zbytečná smrt
Protože je úspora prostoru pro konstruktéry důležitá, otevíraly se dveře nákladového prostoru ven. To může způsobovat problémy, proto bylo ke dveřím nainstalováno zařízení, které je mělo jistit. U letu Turkish Airlines 981 ale jištění nezafungovalo. Pár minut po startu vystoupalo letadlo do výšky 7 000 metrů a stočilo se k Londýnu a jeho prostorem zaburácel výbuch.
Jak uvidíte v pořadu Letecké katastrofy na Prima ZOOM, část podlahy i se šesti sedadly s japonskými cestujícími se oddělila a stroj se stal neovladatelným. Kapitán Nejat Berköz a první důstojník Oral Ulusman dělali, co mohli, aby zabránili nejhoršímu, neměli ale nejmenší šanci. Rychlostí 800 km/h se letadlo zřítilo poblíž francouzské vesnice Ermenonville. Všech 346 lidí na palubě zahynulo.
Děsivé zjištění
Vyšetřování nehody odhalilo konstrukční vadu v jištění nákladových dveří. Ty se během letu otevřely, odtrhly se od letadla a způsobily tím explozivní dekompresi a poškození hydrauliky. Závěrečná zpráva vyšetřovací komise však sděluje ještě horší skutečnost: „Všechna tato rizika byla očividná již o 19 měsíců dříve, během nehody u Windsoru, ale žádné účinné opravy nebyly provedeny.“
Zmínka o windsorském neštěstí odkazuje k havárii letu 96 American Airlines, k níž došlo 12. června 1972 ze stejných příčin, tehdy ale všichni na palubě přežili. Společnost McDonnell-Douglas o závadě věděla, její představitelé však nechtěli narušit harmonogram výroby dalších strojů. Nedbalá společnost čelila žalobám ze strany rodin pozůstalých. Se všemi se vyrovnali mimosoudně. Za zničení 346 životů zaplatila firma McDonnell-Douglas celkem 100 milionů dolarů.