3. září 2025 11:40

Proč havarovala supermoderní F-35? Detaily pádu odhalují, jak se s poruchou bojovalo dlouhých 50 minut

Když v srpnu 2025 přijímal Donald Trump na letecké základně Elmendorf-Richardson poblíž Anchorage ruského prezidenta Vladimira Putina, měl pro něj připravenou ukázku síly v podobě vzorně vyrovnaných nejmodernějších letadel F-35. Jedno z nich ale na ploše zaručeně chybělo – stroj s registračním číslem 19-5535 z 355. stíhací perutě se jen několik měsíců před klíčovým summitem zřítil na plochu Eielsonovy letecké základny blízko Fairbanks na Aljašce.

K nehodě, při níž se letoun za 196,5 milionu dolarů změnil v ohnivou kouli, došlo 28. ledna 2025 ve 12:49 místního času (v Česku bylo kvůli časovému posunu již o den více). Na dramaticky vyhlížející pád nejmodernější bojové stíhačky se můžete podívat tady:

Dramatický pokus o záchranu

Vyšetřovatelům trvalo téměř sedm měsíců, než vysvětlili, k čemu vlastně došlo. Letoun toho dne vzlétal jako třetí ze čtyř strojů F-35A z Eielsonovy letecké základny, jeho příďový podvozek se ale po startu správně nezasunul. Podle vyšetřovatelů za to mohla hydraulická kapalina kontaminovaná vodou, která zamrzla v jeho vzpěrách. Podvozek kvůli tomu zůstal vykloněný o 17 stupňů doleva – a to i poté, co pilot prošel všechny nouzové postupy.

Pilot poté prostřednictvím leteckého dozorčího navázal spojení s inženýry z Lockheed Martin, kteří se ihned pustili do práce. Zatímco letadlo 50 minut kroužilo ve vzduchu, lidé v mateřské továrně dali dohromady plán na jeho záchranu. Jeho ústředním bodem se stal manévr touch-and-go, který se běžně používá ve výcviku pilotů a spočívá v přistání bez úplného zastavení a opětovném vzletu.

Přečtěte si také: Summit na Aljašce: Nepříjemné dotazy a hlučné bombardéry vyhnaly Putina z komfortní zóny

Podvozek se měl během rutinního manévru vycentrovat a začít správně fungovat, plán ale selhal. Ani po dvou naznačených dosednutích se podvozek nesrovnal, navíc se po vzletu zasekly i vzpěry pravého a levého hlavního podvozku. I v nich se totiž vytvořil led. To ale nebylo to nejhorší.

Když pilot dokončil druhý pokus o dosednutí a znovu nabral výšku, ohlásily senzory hlídající zatížení kol palubnímu počítači, že se stroj nachází místo ve vzduchu na zemi. Letadlo se v důsledku toho přepnulo do pozemního modu a stalo se neovladatelným. Pilot se stačil katapultovat a nehodu odnesl lehkým zraněním.

Strašák v podobě nízkých teplot

Podle prezidenta vyšetřovací komise plukovníka Michaela Lewise havárii způsobila hydraulická kapalina kontaminovaná vodou, která zamrzla ve vzpěrách příďového a poté i hlavního podvozku. Zpráva kritizovala chyby v servisních postupech příslušníků 355. stíhací perutě, kteří zřejmě hydraulickou kapalinu nevhodně skladovali, takže se do ní dostala voda. Zkoumání trosek letadla prokázalo, že voda tvořila až třetinu objemu kapaliny v hydraulice podvozku.

Nízká teplota – v době cvičného letu bylo -18 °C – ale zřejmě neovlivnila jen hydrauliku. Společnost Lockheed Martin už devět měsíců před havárií údajně upozorňovala na problematické chování některých senzorů F-35 v extrémně chladném ovzduší, což by mohlo pilotovi ovládání stroje ztížit.

Mohlo by vás také zajímat: Vypínání F-35 na dálku? „Kravina a mýtus“. Expert vysvětlil, jak může USA doopravdy zatopit

Souběh těchto faktorů způsobil neodvratnou havárii. Správný postup měl podle vyšetřovatelů vést k okamžitému přistání nebo řízené katapultáži bez dalších pokusů o touch-and-go, které situaci jen ztížily. Do budoucna pak z nehody vyplývá varování pro země, jež operují F-35 v mrazivém klimatu, což se kromě USA týká také třeba Kanady, Finska nebo Japonska.

Zdroj: CNN, USAF

Video, které jste mohli minout: Drama na obloze: Stíhačka F-35 se zřítila v Kalifornii. O příčině letectvo mlčí

Miroslav Honsů

Miroslav Honsů

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom