K čemu slouží nenápadné čáry na zadním skle auta? V zimě jsou nesmírně důležité
Tenké linky, které zdobí drtivou většinu zadních skel dnešních automobilů, nám pomáhají víc, než si myslíme. Především v zimě.
Opět tu máme roční období, během kterého je ranní nasednutí do auta vyloženě za trest. Pokud nepatříte mezi ty šťastlivce, kterým se „chytrá auta“ předehřívají sama, po nastartování vás čeká ještě několik minut odmlžování, a to v nejlepším případě – někdy je potřeba i rozmrazovat a škrábat.
Už jste si ale jistě všimli, že tyto procesy nejsou u zadního skla tak složité jako jinde. A za to právě vděčíme nenápadným čárkám, které vypadají jako střídmý dekor, ve skutečnosti jde ale o topení.
Odporové vodiče a antény
Je to v podstatě malá elektrická topná soustava natisknutá přímo na skle. Každý z hnědých proužků je tenký odporový vodič, který klade proudu určitý odpor, a tím se ohřívá. Auto do nich po nastartování do mřížky posílá napětí z palubní sítě, a díky tomu, jak jsou dlouhé a tenké, zvládnou proužky vytvořit ideální odpor: ani příliš malý (to by shořely pojistky), ani moc velký (to by nemělo žádný efekt). Výsledný výkon se typicky pohybuje někde kolem jedné až tří stovek wattů. Elektrická energie se mění na teplo, nejdřív se rozmrazí oblast okolo proužku a pak celá plocha.
Čtěte také: První úmrtí kvůli alergii na maso. Problémy způsobují klíšťata, případ zdokumentovali vědci
Proužky se nelepí na sklo, ale jde o sítotisk vodivé pasty, většinou se stříbrným nebo měděným pigmentem. Potištěné sklo následně při výrobě projde vysokou teplotou, takže se pasta doslova zapeče do povrchu; výsledek je vodivý film chráněný sklem. Bohužel se i tak dá zničit, třeba pokud přes něj budeme dostatečně dlouho a intenzivně přejíždět škrabkou na led. Sklo se nám pak nemusí odmrazovat správně a v některých autech si dokonce ani nenaladíme rádio. Výrobci totiž mřížku nebo její část někdy navrhují tak, aby sloužila i jako anténa.
Možná si budete po ránu říkat, že by přední okno podobné topení zoufale potřebovalo taky. Drátek by tady ale působil rušivě a omezoval by viditelnost, protože řidič sedí daleko blíž. Naštěstí doba jde nezadržitelně dopředu a moderní modely už vyhřívané přední sklo mají. Výrobci buď používají ultratenká wolframová vlákna, tak jemná, že jsou prakticky neviditelná, nebo topnou vrstvu schovají dovnitř laminovaného skla.
Zajímavý paradox je, že mnoho řidičů si proužků ve skle pořádně všimne až v momentě, kdy přestanou fungovat. To se většinou stane kvůli tomu, že se poroučí pojistka. Zadní odmrazování odebírá hodně proudu. Oprava je ale v tomhle případě jednoduchá a většina lidí ji zvládne doma. Horší je, když se mřížka poruší, to už se doma zvládnout nedá, pokud není člověk vyloženě zručný kutil a nedisponuje speciální opravářskou sadou. Nejnepříjemnější varianta je, když je porucha v samotném tlačítku nebo v elektronice. To už se bez návštěvy servisu většinou neobejde.
Zdroj: Mental Floss, Novus Glass, Miracle AGS
Video, které jste mohli minout: Japonsko děsí smrtící útoky medvědů. Kamera zachytila napadení na ulici i dobývání do jeslí