Česká armáda kupuje dva obrovské transportní letouny. Jejich cena je závratná
Nedostatek letadel s vysokou kapacitou nákladu a dlouhým doletem Česko poprvé řešilo za covidu. Pro zdravotnický materiál tehdy do Číny letěl Airbus A319CJ, jehož úkolem je dopravovat vládní nebo podnikatelské delegace, případně vojáky na mise, zatímco k přepravě objemného nákladu je kvůli absenci zadních vrat nevhodný.
Po různých peripetiích, kdy bylo chvíli ve hře i pořízení použitých letounů C-130 Hercules ze Spojených států, se nakonec Armáda ČR zaměřila na Brazílii a kupuje dva stroje Embraer C-390 Millennium. Státní pokladnu to přijde na 11,3 miliardy korun bez DPH. „Jsem přesvědčena, že se podařilo dojednat maximálně možné výhodné podmínky,“ zdůraznila ministryně obrany Jana Černochová. Vláda nákup schválila na začátku října 2024.
Další dobrá zpráva pro modernizaci @ArmadaCR a naši obranyschopnost 🇨🇿. Vláda dnes projednala nákup dvou letounů @embraer C-390 Millennium.
— Jana Černochová (@jana_cernochova) October 2, 2024
Jejich pořízení umožní:
✅ Přepravu osob a těžkého materiálu na velké vzdálenosti.
✅ Lepší připravenost na evakuace z krizových oblastí.… pic.twitter.com/nB77ShmtHS
Přečtěte si také: Nejdražší armádní zakázka v historii ČR je podepsána. Americké stíhačky kupujeme za obří sumu
Letoun může hasit požáry a sloužit jako vzdušný tanker
Do celkové ceny je kromě samotných letounů započítána i cena veškerého doplňkového vybavení, a protože nepoužíváme euro, je její součástí i nezbytná kurzová rezerva. Doplňková výbava je poměrně pestrá a její součástí je třeba modul pro vzdušné hašení, modul, který umožní tankování za letu, nebo systém vlastní ochrany pro operace v nebezpečném prostředí. První stroj by měla armáda dostat už v roce 2025.
Stroje unesou 23 tun nákladu a mohou tak přepravovat i těžší bojovou techniku, případně 80 cestujících, 74 nosítek nebo 66 parašutistů s výbavou. To naznačuje i jejich možné využití. „Posílit schopnost přepravit na delší vzdálenosti těžší a objemnější náklady nebo zajistit převoz lidí z krizových oblastí potřebuje Armáda ČR dlouhodobě. Naplno nám to ukázaly třeba evakuace z Afghánistánu nebo Súdánu,“ poznamenala Černochová.
Součástí dohody s brazilským výrobcem je i program průmyslové spolupráce v objemu minimálně 82,3 milionů USD (asi 1,9 mld. Kč). Projekty se týkají rozšíření stávající výroby v podniku Aero Vodochody Aerospace a spolupráce státního podniku LOM Praha na zajištění životního cyklu pořizovaného letounu.
Proč letouny CASA nestačí?
České vojenské letectvo provozuje několik typů transportních letadel. Kromě dvou už zmiňovaných dopravních letounů Airbus A319CJ jsou to především čtyři střední transportní letouny CASA C-295M pořízené rozhodnutím vlády Mirka Topolánka za 3,5 mld. korun a několik nepotřebných letounů L-159 Alca.
Mohlo by vás také zajímat: Zkáza pýchy ruského letectva. Nadzvukový bombardér se zřítil v plamenech, ukazuje video
Další dva stroje CASA ve verzi C-295MW armáda pořídila v roce 2021. Tato turbovrtulová letadla dopraví 66 cestujících, 46 výsadkářů nebo 3,5 tuny nákladu kamkoliv po Evropě, více se ale od nich čekat nedá. Brazilský Embraer C-390 má nejen výrazně větší přepravní kapacitu, je ale také rychlejší (maximální rychlost 988 km/h oproti 576 km/h u CASA) a má dolet 5 820 km (CASA 4 300 km).
Zdroj: Ministerstvo obrany ČR, Czech Air Force,
Video, které jste mohli minout: Slavný vrtulník Black Hawk poprvé vzlétl bez pilota. Američané ho natočili