2. prosince 2024 18:10

Tajemství gigantického bombardéru odhaleno. Létající pevnosti pomáhaly počítače

Válečné projekty Třetí říše V (1) - B-29

S ohledem na to, co se dělo koncem 30. let v Evropě a v Japonsku, bylo už před vypuknutím války v Pacifiku zřejmé, že Američané budou potřebovat letadlo s větším doletem a větším pumovým nákladem, než měla B-17.

Vývoj i samotná existence nového typu letadla byly přísně tajné. S délkou trupu 30 metrů a rozpětím křídel 43 metrů a schopností nést téměř devět tun bomb byl Boeing B-29 Superfortress největším bombardérem, jaký byl v té době postaven. Čtyři turbodmychadlem přeplňované radiální motory, každý s výkonem 1640 kW, umožňovaly letadlu dosáhnout rychlosti 644 km/h, vystoupat do výšky 9700 metrů a uletět vzdálenost 8000 km.

Přečtěte si také: Krvavou řež na Saipanu nepřežilo 33 000 vojáků, tisíce Japonců skočily z útesu

Dražší než projekt Manhattan

Aby bylo možné dodat letadlo s takovými schopnostmi, bylo nutné uskutečnit celou řadu experimentů. Jenže po útoku Japonců na Pearl Harbor byly nové letouny urychleně odesílány na bojiště a testy a úpravy probíhaly prakticky za pochodu. I přes časový tlak a jistou chaotičnost stál celý projekt vývoje B-29 neuvěřitelné 3,4 miliardy dolarů, což se rovná 56 miliardám dolarů v dnešní měně. Pro srovnání projekt Manhattan, v rámci něhož byla vyvinuta atomová bomba, přišel celkově na necelé dvě miliardy dolarů.

Letadlo bylo nejen mimořádně velké a výkonné, ale také plné technologických novinek. Společnost Boeing například přišla s vnitřní přetlakovou komorou, jakou známe z dnešních dopravních letadel. Přetlak ale nemohl být v celém trupu, protože při otevření pumovnice by se tlak okamžitě snížil.

Vznikly tak dvě natlakované zóny v kokpitu a vzadu u ocasu, které byly spojené tlakovým tunelem nad pumovnicí. Tunelem vedly koleje, po nichž se mohla posádka na pojízdné plošině přesouvat podobně jako mechanici pod autem. „V letové výšce je mínus 50 nebo mínus 60 stupňů. Posádce bývalo zima, museli nosit mohutné, nemotorné obleky,“ vysvětlil význam této inovace v dokumentu Válečné projekty Třetí říše na Prima ZOOM vojenský historik Mike Pavelec.

Vražedné schopnosti B-29

Další technologická novinka dělala z B-29 pro Japonce ještě větší hrozbu. Spočívala ve špičkovém počítačovém zaměřovacím systému. Střelci jen určovali cíle, počítače pak se zničující přesností samy zaměřovaly pět kulometných dvojčat ráže 12,7 mm umístěných v otočných věžích.

Mohlo by vás také zajímat: Atomovými bombami peklo nekončilo. Americká nebeská pevnost skoro smazala Japonsko z mapy

Bombardéry B-29 měly velký podíl na porážce Japonska. Od konce roku 1944 byly nasazovány ze základen na Guamu, Saipanu a Tinianu, odkud mohly bombardovat hlavní japonské ostrovy. Například v noci z 9. na 10. března 1945 provedlo 279 letadel B-29 nálet na Tokio při vlastní ztrátě 14 letounů. Letouny pojmenované Enola Gay a Bockscar startující z Tinianu byly použity jako nosiče atomových pum, které 6. a 9. srpna 1945 zničily města Hirošima a Nagasaki.

Zdroj: National Air and Space Museum, PGS

Video, které jste mohli minout: Přes 100 000 mrtvých po 3 hodinách bombardování. Podívejte se na nejsmrtonosnější nálet všech dob

Miroslav Honsů

redaktor FTV Prima

Všechny články autora