České gripeny budou konečně umět bombardovat
Už od roku 2005 létají v českém letectvu švédské bojové letouny JAS-39 Gripen. Za tu dobu dostaly několik vylepšení, ale vybavení a avionika neumožňovaly využít jejich potenciál v plné šíři. To se má ale změnit.
Švédská společnost SAAB už několik let pracuje na nejnovějších verzích svého bojového letounu Gripen, které nesou označení JAS-39E (jednomístná) a F (dvoumístná). Jde o novou generaci gripenu, která má tento lehký bojový letoun posunou o notný kus dále. SAAB však nezanedbává ani starší gripeny. Pro švédské letectvo modernizovalo původní gripeny verze A/B a vyvíjí nové systémy a prvky i pro současné gripeny verzí C (jednomístná) a D (dvoumístná). To proto, že nové JAS-39E/F se dostanou do služby až v první polovině příštího desetiletí. Důvodem pro pokračování vývoje jsou i zahraniční zákazníci, kteří gripeny verzí C/D dnes používají i možnost prodeje těchto letounů dalším potenciálním zájemcům (např. Slovensko, Chorvatsko atd.).
Právě verze C a D jsou zařazeny i do výzbroje českého letectva. Naše letectvo je od samého počátku využívá pouze jako stíhací letouny určené pro tzv. air policing, tedy pro vzdušné hlídkování. Nejsou tedy schopné využívat inteligentní protizemní munici, jsou vyzbrojeny pouze protiletadlovými střelami krátkého dosahu AIM-9M-9 Sidewinder a středního dosahu AIM-120C-5 AMRAAM a také palubním kanonem.
Před dvěma lety se česká vláda dohodla se Švédskem na prodloužení pronájmu gripenů a zároveň padlo rozhodnutí modernizovat je tak, aby byly schopné i úderů proti pozemním cílům. Základem pro rozšíření bojových schopností je zcela nový palubní operační systém označovaný jako MS20 (v současnosti české gripeny mají nainstalovaný systém MS19.3). Díky němu si budou muset piloti zvyknout na změněnou a vylepšenou symboliku displejů na palubní desce i v průhledovém zaměřovači HUD. Především však systém MS20 zjednodušuje obsluhu a údržbu gripenu a zahrnuje i integraci systému GCAS (Ground Collision Avoidance System), který varuje před hrozbou nárazu do země a který dokáže v krizové situaci zásahy do řízení nárazu i zabránit.
Gripeny - chrání i naše nebe Zdroj: Wikimedia Commons
K protiletadlovým střelám přibudou i pumy
Hlavním přínosem softwaru MS20 je však možnost integrace nové výzbroje. České gripeny tak budou nově schopné používat laserem naváděné pumy GBU-12 a GBU-16 Paveway II (útočné L-159A ALCA je mohou nést už od svého zařazení do výzbroje). Česko ve Spojených státech v rámci programu Foreign Military Sale objednalo 180 kusů GBU-12, jejich dodávka v současnosti probíhá. Dalším novým prvkem ve výbavě českých gripenů bude i zaměřovací optoelektronický kontejner Rafael Litening 4i izraelské provenience, bez nějž by byly české letouny při útocích na pozemní cíle odkázání jen na pozemní návodčí s laserovými značkovači či na letouny spojenců. Letectvo pořídí čtyři tyto kontejnery. Otázkou zůstává, zda bych jich nemělo být v budoucnu více, protože pro útočné stroje L-159A ALCA české letectvo nedisponuje žádnými podobnými zaměřovacími kontejnery, přestože jejich hlavní úlohou jsou útoky na pozemní cíle.
Nový palubní software MS20 bude také znamenat vylepšení komunikačně-datových schopností gripenů. Letouny českého letectva dostanou alianční datalink formátu Link 16, letectvo totiž nakoupí pro každý letoun příslušný terminál a také pořídí kryptomoduly pro utajené spojení. Díky nim konečně budou moci české gripeny šifrovaně komunikovat mezi sebou i s letouny a velícími prvky Severoatlantické aliance v plném rozsahu.
Modernizace palubního systému dává další možnosti i do budoucna. Díky MS20 například letouny JAS-39C/D švédského letectva můžou nyní používat nejnovější protiletadlové střely MBDA Meteor nebo IRIS-T či protizemní naváděné pumy GBU-39 SDB, což jsou jedny z nejvýkonnějších zbraní svého druhu na světě. Nový palubní systém také umožňuje snadnou výměnu palubního radiolokátoru za nejnovější provedení. JAS-39 verzí C a D tedy rozhodně nepatří do starého železa a bude mít co nabídnout ještě mnoho let.
Text: DP