Americké speciální jednotky si pořídí hybridní motorky!
Motocykly se v amerických ozbrojených silách používají už od první světové války. Přesto se v tomto ohledu chystá významná novinka, motocykl na elektřinu.
Bude se jmenovat Silent Hawk a americká vojenská výzkumná agentura DARPA nyní oznámila, že udělila kontrakt na pokračování vývoje této hybridně-elektrické motorky pro speciální síly. DARPA tímto projektem už před časem reagovala na potřeby speciálních jednotek, které požadují lehká vozidla, která by umožňovala nepozorované a tiché přiblížení do operačních prostor a přesuny v nepřátelských lokalitách. Zároveň však musí jít o přibližovadla, jež zvládají náročný terén, jsou lehká, odolná, s malými rozměry a snadno přepravitelná vrtulníky.
Přesně to splňuje motocykl s elektrickým pohonem. DARPA totiž požaduje, aby stroj v tichém módu nevyluzoval zvuk silnější než 55 decibelů. Ovšem, jak ukázaly zkušenosti, čistě elektrický motocykl by speciálním jednotkám nestačil. Už v roce 2013 americké Velitelství speciálních operací zkoušelo elektromotorku Zero MMX. Jízdu v terénu zvládala a byla dostatečně tichá, její baterie však vydržely jen dvě hodiny provozu, a to je žalostně málo. Proto padla volba na hybridní koncepci.
Na začátku roku 2014 DARPA pověřila vývojem hybridní motorky společnost Logo, jež se spojila s výrobcem civilních elektromotorek Alta Motors. Tak začal projekt Silent Hawk. Jako základ posloužil komerční model Red Shift MX od Alty, ovšem jako pohonnou jednotku konstruktéři použili hybridní ústrojí z létajícího dronu od Logu. S výsledky byli vládní úředníci natolik spokojeni, že DARPA uvolnila finance na další vývoj.
Paradoxně bude mít Silent Hawk asi o padesát procent menší dosah na čistě elektrický pohon než výchozí typ Red Shift, nicméně to má svůj účel. Vojákům nejde o životní prostředí nebo ekonomický provoz, čistě elektrický pohon potřebují jen jako tichý mód v kritických fázích nasazení motocyklu. Hlavní je výdrž, dojezd a univerzálnost. Proto také budou moci do spalovací části hybridního pohonného ústrojí nalévat jakékoliv dostupné palivo. Půjde tedy o klasický multipalivový motor, jak je běžné u jiných vojenských vozidel, který nepohrdne benzínem, naftou, kerosinem atd. Spalovací motor se bude používat při běžném provozu a při přesunech, elektromotor přijde ke slovu v blízkosti nepřítele.
Zajímavostí bude bezesporu fakt, že Silent Hawk bude mít poháněná obě kola, o což se postarají malé elektromotory v jejich nábojích a klasický řetězový převod od spalovacího motoru. Maximální rychlost v terénu by se měla pohybovat kolem 90 km/h. Spalovací motor bude také možné snadno z motocyklu odmontovat, takže se ze Silent Hawku stane čistě elektromotorka s menší hmotností. Jezdec pak může v případě potřeby naložit větší množství vybavení, zásob a munice. Motocykl bude navíc sloužit i jako pojízdný generátor elektrické energie pro nejrůznější osobní vybavení vojáků, půjde vlastně o jakousi pojízdnou nabíječku.
DP