Svatý Valentýn: pár čísel o nejkomerčnějším svátku všech dob
Z původně dobře zamýšleného svátku se stalo monstrum – masivní a absurdní výprodejová akce.
Svatý Valentýn není moderní americká tradice, jak se také občas dočtete. Vznikl už ve středověku, kdy představoval oslavu lásky. Jediné, co si milenci předávali, byly malé kartičky a milostné vzkazy. Postupně se k nim přidaly i květiny a v 19. století už i masově tištěné pohlednice.
Přelom nastal až roku 1913, kdy se v USA začal Valentýn slavit poprvé opravdu masově a „valentýnky“ začaly mezi lidmi poletovat v milionech. Jenže jak svět bohatl, nebo to alespoň předstíral, přestaly jen pohlednice stačit – a k Valentýnu se začaly dávat čím dál dražší dárky.
No a v součanosti? Tady máte základní čísla platná pro USA, Mekku valentýnských oslav:
91 procent Američanů slaví tento den a připravuje na něj pro své blízké něco výjimečného
58,7 procent nakupuje dárky pro členy rodiny a učitele a spolužáky svých dětí
25 procent dárců nakupuje dárky online
13,3 procent nakupuje dárky v menších obchodech s lokálním výběrem zboží
703 milionů dolarů se utratí za domácí mazlíčky
1,5 miliardy dolarů se utratí za pohlednice
1,7 miliardy dolarů se utratí za sladkosti
2 miliardy dolarů se utratí za oblečení
2,1 miliardy dolarů se utratí za květiny
3,6 miliardy dolarů se utratí za večírky
4,8 miliard dolarů se utratí za šperky
18,9 miliard dolarů utratí Američané celkem za letošního Valentýna
Shrnutí
Dalo by se najít mnoho příkladů, co všechno se dá za tyhle peníze pořídit. Dovolíme si jen jeden, ale snad nejilustrativnější. 66 milionů hladovějších dětí po celém světě by za tuto sumu mohlo získat potraviny na 6 let života…
Text: RD