Tu-160 je největší, nejtěžší a nejrychlejší bombardér na světě. A mají ho Rusové
Pouhé dva roky před koncem studené války vynesli sovětští stratégové hodně silný trumf. Byl jím dálkový nadzvukový bombardér Tupolev Tu-160, v kódu NATO označovaný jako Blackjack. Stroj vyvinutý za Gorbačova dnes slouží Putinovi. A stále nemá konkurenci.
Tupolev Tu-160, v kódu NATO označovaný jako Blackjack, je pikovým esem ruského letectva. Je schopen letět se dvanácti jadernými střelami dvakrát vyšší rychlostí, než je rychlost zvuku. Jeho přímý konkurent – americký Rockwell B-1B Lancer – vyvine maximální rychlost 1330 km/h.
Jak vypadá ruské strategické letectvo, uvidíte v dokumentu Ruská vojenská technika online na Prima ZOOM.
Legendární Tu-160 se vrací - Obrázek 2 Zdroj: redakce Prima Zoom
Do dvou pumovnic Tu-160 můžete umístit 40 tun nákladu, což odpovídá čtyřem autobusům plných pum. Nadzvukovost, šípové křídlo, extrémní rychlost, schopnost nést jaderné střely – to je nebezpečná kombinace.
Tu-160: Bílá labuť
Pro Tu-160, který nese dostatečnou sílu na zničení celého města, je ale problém dostat se do vzduchu. Tvar tohoto nadzvukového letounu totiž neposkytuje dostatečný vztlak pro vzlet. Aby Tu-160 dostal svůj smrtící náklad nahoru, využívá měnitelné geometrie křídel. Během startu tak má letoun křídla roztažená, což mu při rozpětí 55 metrů poskytuje dostatečný vztlak pro vzlet.
Tu-160 kabina Zdroj: redakce Prima Zoom
Jakmile Blackjack dosáhne potřebné výšky, posunou se křídla o 45 stupňů dozadu a vznikne uhlazený elegán, ruskými piloty nazývaný Bílá labuť. Jeho ničivé nasazení kombinuje útok při vysoké rychlosti v malých výškách s dosahem jaderných raket na palubě. Jde o podzvukové okřídlené střely s plochou dráhou letu typu Ch-555 (AS-15C Kent) s doletem 2000 km nebo střely Ch-101/102 (AS-23A/B) s doletem až 5000 km.
Bombardér beze zbraní
Pro systémy protivzdušné obrany je tak rychlý a nebezpečný bombardér noční můrou. I pro vzdušné síly by bylo dost obtížné dostat do vzduchu letoun, který by měl zastavit Tu-160 letící nízko a rychle. Na druhou stranu je Tu-160 prvním ruským bombardérem v historii, který není vyzbrojen žádnými zbraněmi na svou obranu.
Tu-160 a dva Su-27 Zdroj: profimedia.com
Vývojem letadla Tu-160 byl pověřen Valentin Bliznjuk. V roce 1975 se stal hlavním konstruktérem projektu a pracoval na letounu až do jeho letových zkoušek v roce 1987. Vyrobeno mělo být 100 kusů (stejně jako amerických B-1B), ale nakonec se do vzduchu dostalo jen 35 strojů. Důvodem byla zhoršující se ekonomická situace krátce před rozpadem Sovětského svazu v roce 1991. Snížení počtu těchto bombardérů nicméně tehdejší prezident SSSR Michail Gorbačov prezentoval jako mírové gesto.
Kromě TU-160 dnes ruské strategické letectvo využívá i bombardérů Tu-22M3, Tu-95MS a Il-78.
Základní technická data Tu-160
Délka 54,1 metru, rozpětí křídel 35,6–55,7 metru v závislosti na úhlu nastavení šípu. Výška je 13,1 metru, plocha křídla 232 metrů čtverečních a prázdná hmotnost 110 tun. Běžná vzletová hmotnost je však 267 tun, tah s přídavným spalováním 245,2 kN. Maximální rychlost je 2230 km/h, cestovní rychlost pak 917 km/h, dolet bez doplňování paliva je 12 300 km. Akční rádius 6000 km, doba letu 25 hodin, praktický dostup je 21 km.
Jak dnes vypadá ruské strategické letectvo, uvidíte v dokumentu Ruská vojenská technika online na Prima ZOOM.