17. května 2013 06:00

Pravěký střihoruký tvor dostal jméno po Johnnym Deppovi

Měl klepítka jako z noční můry – a tak dostal jméno podle hollywoodského herce.

Vědecký svět složil poklonu filmovému herci Johnnymu Deppovi, když podle něj pojmenoval vyhynulého tvora s klepítky připomínajícími jeho slavnou postavu Střihorukého Edwarda.

Informovala o tom agentura AFP. Kooteninchela deppi, 505 milionů let starý předchůdce humrů či štírů, dostal jméno podle Deppova slavného zpodobnění plachého podivína s čepelemi a nůžkami místo rukou z filmu natočeného v roce 1990. Vědci to potvrdili ve studii zveřejněné v odborném časopise Journal of Palaeontology.

"Když jsem poprvé viděl pár izolovaných klepítek na fosilních zbytcích tohoto druhu, nemohl jsem si pomoci ihned jsem si vzpomněl na Střihorukého Edwarda," uvedl v prohlášení vědec David Legg z Královské univerzity v Londýně. "Upřímně řečeno jsem taky trochu Deppův fanoušek, a jaký je lepší způsob, jak ho ocenit, než mu dát nesmrtelnost pojmenováním dávného tvora, který kdysi brázdil moře."

Výraz "chela" v rodovém jméně Kooteninchela přiděleném nedávno objevenému tvoru je další odvolávkou na slavnou filmovou postavu, protože v latině "chelae" znamená klepeta nebo nůžky.

Dinosauří kanibalové: hlad před 70 miliony lety

Živočich dlouhý asi čtyři centimetry s končetinami podobnými stonožce žil v mělkých vodách u pobřeží kanadské Britské Kolumbie během mnohem teplejších období dějin Země. Byl pravděpodobně lovcem nebo mrchožroutem a svá dlouhá klepeta používal k propátrávání mořského dna, zda se tam neukrývá nějaká potrava.

redakce Prima Zoom