25. září 2024 14:20

Ztracený strom z Bible má léčivé účinky. Na Zemi je jen jeden, byl vypěstován z 1000 let starého semene

Strom pojmenovaný „Sheba“ zřejmě hraje roli v biblických textech a jeho léčivé vlastnosti mohou být spojeny s dávno zapomenutými medicínskými postupy.

V 80. letech 20. století bylo v jeskyni v Judejské poušti objeveno semeno neznámé rostliny, jež se díky moderním vědeckým metodám podařilo v roce 2010 oživit a vypěstovat z něj strom pojmenovaný Sheba. Analýzou DNA vědci zjistili, že strom náleží do rodu myrhovníků (Commiphora), který je součástí čeledi březulovitých (Burseraceae). Z rostlin této čeledi se mimo jiné získávalo kadidlo a myrha, tedy dvě vzácné vonné látky zmiňované i v Bibli.

Přečtěte si také: Biblická genocida Kanaánců selhala. Důkazy popírají vyhlazení národa Izraelity

Poslední svého druhu

Sheba, dnes téměř třímetrový strom, má zvláštní význam nejen pro botaniku, ale i pro historiky a teology. Semeno, jež bylo datováno mezi roky 993 a 1202 n. l., je pravděpodobně jediným známým pozůstatkem dávno vymizelé populace stromů kdysi běžných v oblasti jižní Levanty, tedy dnešního Izraele, Palestiny a Jordánska.

Původně vědci spekulovali, že by Sheba mohla být vonným stromem, který byl zdrojem v antice velmi ceněného balzámu z Judeje. Strom byl zmiňován starověkými autory od 4. století př. n. l. do 8. století n. l., jenže Sheba jakékoliv aromatické látky postrádá. „Na základě našich zjištění jsme původní hypotézu, že Sheba je historický balzám z Judeje, vyvrátili,“ uvádějí autoři studie zveřejněné v odborném časopise Communications Biology.

Zdroj léčivé pryskyřice

Nové důkazy naznačují, že strom Sheba může být spojován s biblickou pryskyřicí „tsori“, která byla zmiňována v knihách Genesis, Jeremjáš a Ezechiel. Pryskyřice byla ceněna pro své léčivé účinky, což podporuje i moderní výzkum. Analýza listů a pryskyřice Sheby ukázala vysoké hladiny pentacyklických triterpenoidů, které mají protizánětlivé, antibakteriální a dokonce protirakovinné účinky.

Mohlo by vás také zajímat: OBRAZEM: Schody jako v Bradavicích či Ďáblova bible. Nahlédněte do nejhezčích knihoven světa

Otázkou zůstává, jak se semeno Sheby do jeskyně dostalo. Vědci se domnívají, že sem mohlo být přineseno zvířaty nebo úmyslně ukryto lidmi. „Existují důkazy, že malí hlodavci skladují semena rodu Commiphora a ptáci, jako holubi, je konzumují. Stopy těchto zvířat byly nalezeny při archeologických vykopávkách v oblasti Judejské pouště,“ vysvětlují vědci. Možnost lidského zásahu však není zcela vyloučena, i když je méně pravděpodobná.

Zdroj: Communications Biology, IFL Science