Česká armáda si pořídila bezpilotní špehy. To jsou oni!
Moderní armády se už bez nejrůznějších dronů neobejdou. Platí to i pro českou armádu, která bezpilotní létající prostředky používá od 80. let.
Začátkem tohoto roku dostane česká armáda nový průzkumný dron typu Scan Eagle. Ten se tak zařadí po bok již používaného malého průzkumného létajícího prostředku Raven. Nicméně tyto americké letounky nejsou prvními drony ve výzbroji naší armády...
Za posledních třicet let sloužily i tři verze domácího bezpilotního stroje Sojka a v 80. letech dostala tehdy ještě socialistická armáda sovětský průzkumný bezpilotní prostředek VR-3 Rejs. Sojka i Rejs jsou však už delší čas minulostí, v současnosti má armáda k dispozici zatím jen americký průzkumný systém krátkého dosahu RQ-11B Raven.
Raven – malý ale šikovný
Raven je taktický průzkumný prostředek vyvinutý kalifornskou společností AeroVironment. Vznikl na základě požadavků americké armády, která požadovala malý přenosný systém, jenž by umožňoval vojákům v bojových zónách získávat rychlý přehled o celkové situaci v jejich bezprostředním okolí. Prototyp pozdějšího průzkumníku Raven se objevil v roce 1999, ovšem vývoj trval pár let. První verzi americká armáda začala naostro zkoušet v roce 2003, byl to typ RQ-11A, dnes vyráběný typ RQ-11B americká armáda do výzbroje zavedla v roce 2006.
Raven patří do kategorie lehkých bezpilotních průzkumných prostředků krátkého dosahu, u něhož je kladen důraz na mobilitu a snadnou přenositelnost. Cena jednoho sytému se pohybuje kolem 250 tisíc dolarů, sám letounek pak stojí kolem 35 tisíc dolarů. RQ-11B v současnosti představuje to nejlepší, čím americké ozbrojené síly mezi lehkými prostředky disponují. Zatím bylo vyrobeno na 19 tisíc letounků tohoto systému a kromě všech složek ozbrojených sil USA jej mají ve výzbroji i další země. Jen namátkou zmiňme Austrálii, Itálii, Španělsko, Dánsko, Kanadu, Nizozemí, Velkou Británii, Saúdskou Arábii, Bulharsko, Rumunsko, Kolumbii, Ugandu atd. V roce 2009 se mezi uživatele zařadila i česká armáda, konkrétně 102. průzkumný prapor z Prostějova. Čeští vojáci dron Raven dokonce používali při svých misích v Afghánistánu.
Základem celého systému RQ-11B Raven je malý letounek vyrobený z kovu a kevlaru. Svou vahou 1,9 kg rozpětím křídla 1,3 m připomíná spíše velký model než průzkumný bezpilotní stroj. Jeho nepatrné rozměry jsou ideální pro použití v bojových zónách. Pro nepřítele je takřka neviditelný, vlastní vojáci pak ocení jeho skladnost a flexibilitu. Díky němu můžou sledovat pohyb protivníků a přenášet obraz nebo data přímo na velitelství, a to ve dne i v noci. Raven je tak malý a lehký, že startuje přímo z ruky operátora podobně jako házecí letouny, které si staví modeláři.
Raven je vybaven digitální barevnou kamerou a infračervenou kamerou pro noční vidění. K tomu ještě nese GPS modul navigace a laserový značkovač, který umožňuje navádění laserových zbraní na cíl. Raven tak může označit cíl i pro stíhačky či bojové vrtulníky. Datalink pak zprostředkovává přenos obrazu i souřadnic stroje samého či cílů v reálném čase. Letounek je poháněn elektromotorem, což mu vedle malých rozměrů dává možnost operovat velmi nenápadně. Raven může létat zcela autonomně po předem naprogramované trati dle údajů z GPS. Většinou jej však ovládá operátor ze země. Obsluhu celého systému mají na starost dva operátoři, jeden řídí letounek pomocí malého terminálu s joysticky a obrazovkou, druhý vyhodnocuje data o poloze stroje a cílů.
Zajímavostí je, že letounek se v případě ztráty spojení automaticky vrátí do místa, kde byl signál dostatečně silný. Pokud ani tak signál nenajde, vrátí se zcela sám tam, odkud odstartoval. V případě nutnosti jej operátoři k sobě přivolají i stisknutím jediného tlačítka bez nutnosti složitého navádění zpět. Taktický dolet činí asi 10 km, stroj operuje ve výškách od 10 do 200 m, ve vzduchu vydrží kolem 80 minut při rychlostech od 45 do 95 km/h.
Scan Eagle – od sledování ryb na moderní bojiště
Česká armáda dostane během pár měsíců druhý a poněkud větší americký bezpilotní průzkumný prostředek. Půjde o typ Scan Eagle, který se taktéž zařadí do inventáře 102. průzkumného praporu se základnou v Prostějově. Mělo by jít o tři celé systémy, každý disponuje třemi letouny. Armáda počítá, že už na jaře by Scan Eagle nasadila v Afghánistánu při ochraně tamní základny v Bagrámu. Cena systémů s drony se pohybuje řádově ve stovkách milionů korun, ovšem Česko za ně nezaplatí ani korunu. Dodávka i výcvik vojáků budou financovány z fondu vojenské zahraniční pomoci amerického ministerstva obrany, tedy půjde o dar americké vlády.
Scan Eagle vychází z civilního systému Sea Scan, který vyvinula společnost Insitu pro komerční rybolov. Letouny Sea Scan se používají pro sledování pohybu rybích hejn či velkých kytovců, což zefektivňuje lov. Vlastností tohoto civilního prostředku si všimli ve vojenské divizi Boeingu. Ve spolupráci s odborníky z Insitu pak v roce 2002 vznikl prototyp průzkumného kompletu Scan Eagle. Už o dva roky později jej americká armáda poprvé vyzkoušela v ostré akci nad Irákem. Osvědčil se a od roku 2005 je Scan Eagle zařazen do výzbroje. Dnes jej využívají armády patnácti zemí světa, včetně Velké Británie, Austrálie, Nizozemí či Japonska nebo Polska.
I když je Scan Eagle oproti letadélku Raven poněkud větší, patří mezi lehké bezpilotní stroje. Na délku měří něco přes 1 m, rozpětí křídla činí 3 m a váží 22 kg. „Zbraní“ Scan Eaglu je jeho stabilizovaná otočná věžička v přídi, která obsahuje například optoelektrickou i infračervenou kameru, senzory detekující chemické a biologické ohrožení, laserový značkovač či detektor magnetických anomálií. Stroj je vybaven datalinkem a komunikačním zařízením, díky kterým může v reálném čase přenášet informace a obraz z kamer. Také Scan Eagle ovládají dva operátoři pomocí přenosných řídících konzol s displeji. Oba můžou ovládat až osm letounů naráz.
Stejně jako Raven i letounek systému Scan Eagle může létat zcela autonomně na základě předem naprogramovaných otočných bodů v palubním modulu GPS. Pohání jej malý pístový motor s dvoulistou vrtulí o výkonu 1 kW, s ním dokáže ve vzduchu vydržet 22 až 28 hodin podle rychlosti letu. Operační rychlosti se pohybují v rozmezí 80 až 120 km/h, operační výška letu je maximálně 4880 m a akční rádius asi 100 km.
Za pozornost stojí technologie vypouštění a přistávání letounu. Specialitou Scan Eaglu je to, že nepotřebuje žádné rozjezdové a přistávací plochy a nemá ani podvozek. Startuje totiž z katapultu a při návratu je zachycován speciálním zařízením zvaným Skyhook. Letoun má na konci křídla hák, kterým se zachytí za lanko Skyhooku, přičemž přesnou polohu letounu pro bezpečné zachycení zajišťuje GPS navigace. Celý tento systém je dědictvím po původním Sea Scanu, který musel startovat z rybářských lodí a také se na ně vracet, jiná možnost tedy nebyla. Proto je Scan Eagle vhodný i pro válečné lodě.
DP