10. září 2024 13:00

239 mrtvých, provizorní márnice byla ve skladišti. O tragickém potopení lodi skoro nikdo neví

O obrovské tragédii, při níž se utopilo 239 lidí, dodnes mnoho lidí nemá dostatek informací. Rumunský prezident Nicolae Ceaușescu byl v září 1989 stále ještě u moci, rozhodně si ale nemohl dovolit na sebe přivolat další hněv svých poddaných. Své svržení a revoluci sice jen oddaloval a jeho vláda už spěla k nevyhnutelnému konci, to ale tehdy ještě nemohl tušit. A tak se o tom, co se stalo s lodí Mogosoaia, mluvilo jen málo – a když, tak kvůli tomu, aby se podstatná část odpovědnosti přesměrovala na Bulhary.

Bylo 10. září 1989 půl osmé ráno a loď Mogosoaia, která s cestujícími po Dunaji pendlovala mezi rumunskými přístavy Galați a Grindu, nabírala v Galați cestující. Na přístav ale v tu chvíli padla neprostupná mlha. Mogosoaia kvůli tomu vyrazila asi o 10 minut později než měla, v momentě, kdy se mlžný opar začal zvedat. Bohužel, jen o pár okamžiků později mlha zase zhoustla a loď v ní vjela přímo do cesty bulharské tlačné sestavě 6 člunů s nákladem 9800 tun železné rudy.

Rakve místo záchranné techniky

Těžká tlačná sestava Mogosoaiu trefila do pravoboku obrovskou silou. Loď se prakticky okamžitě převrátila kabinou dolů a nad hladinou zůstal jen kýl a kormidlo s vrtulemi. Neuběhly ani 4 minuty a otvorem v pobořeném trupu do plavidla vniklo tolik vody, že kleslo ke dnu. Jak se později ukázalo, než dopadlo, zmocnily se ho silné proudy a odvlekly jej ještě o 285 metrů dál, kde v hloubce 22 metrů pod hladinou konečně dopadlo na dno.

Mohli jste minout: Útok medvěda na turistické stezce. Smrti dívky přihlížel přítel, šelma chtěla napadnout i policii

Z vody se toho rána povedlo zachránit pouze 16 lidí, na palubě Mogosoaie se přitom v době nehody nacházelo 255 lidí. Rumunské úřady přístav na několik následujících dní uzavřely až na nejnutnější provoz. Na parkovišti před vjezdem se shromažďovali příbuzní lidí, kteří Mogosoaiou cestovali, a místní dodnes vzpomínají na jejich zoufalý nářek a pláč, který se po okolí rozléhal dlouho do noci. Ten se ještě zintenzivnil, když do přístavu místo těžké techniky na záchranu lodi začaly najíždět kamiony plné rakví.

Dostat na místo nehody potřebnou techniku a loď vyzvednout natolik, aby se z ní daly extrahovat těla utopených cestujících, se povedlo až 5 dní po nehodě. Příbuzní museli napuchlá, promodralá těla identifikovat ve skladištích, která sloužila jako provizorní márnice, a pak měli povinnost je co nejrychleji pohřbít. Místní pohřební služby nestíhaly a na hřbitovech musely vykopat jámy na těla s pomocí bagru, aby je připravily co nejrychleji. Ale i přes to všechno o tragédii informovaly místní noviny jen na pár řádcích v souladu s diktátem Strany.

‼️ 35 de ani de la tragedia din 10 septembrie 1989, când nava de pasageri Mogoșoaia s-a scufundat ‼️ Peste 200 de persoane au murit în accidentul fluvial ‼️ În dimineaţa zilei de 10 septembrie 1989, "Mogoşoaia" a fost lovită de împingătorul bulgăresc "Petar Karamincev" şi s-a scufundat la mila 80 a Dunării, în dreptul localităţii Grindu. ‼️ Vinovat de producerea catastrofei a fost declarat comandantul împingătorului bulgăresc, Gheorghi Petrov Anghelovski. Acesta a stat două luni în închisoare, după care a fost extrădat şi a fost eliberat de autorităţile din Bulgaria. În 1993, justiţia din România l-a condamnat pe Anghelovski la zece ani de închisoare, dar, în cele din urmă, acesta a fost graţiat, după ce bulgarii s-au angajat să plătească despăgubiri către familiile victimelor. #Mogosoaia1989 #StiridinGalati #TragediaMogosoaiaDunare #GrinduMogosoaia #accidentfluvial1989

Posted by Ştiri din Galaţi on Tuesday, September 10, 2024

O vině a trestu možná rozhodovalo politické zadání

Vina nakonec padla na Bulhary, údajně pluli proti proudu; jestli to tak bylo doopravdy, těžko říct… existují i materiály a svědectví, které to rozporují s tím, že rozhodnutí o vině bylo ovlivněno politickým zadáním. Bulharský velitel tlačné soustavy každopádně od soudu dostal 10letý trest, odseděl si ale jen 2 měsíce. Pak přišla rumunská revoluce, kapitána vydali do Bulharska a tam už do vězení nikdy nešel. Nezdarem pro rumunskou stranu skončil i proces o finanční odškodné.

Mohlo by vás zajímat: Pokud blesk udeří do vody, umřou v ní ryby? A co plavající lidé? Odpověď se vyplatí znát

Na Západě se sice nehoda dostala do novin, ale informací média nezískala mnoho; celou záležitost navíc brzy přebila rumunská politická bouře… a tak zůstala jedna z nejhorších říčních nehod všech dob jen málo známou událostí, o které téměř nikdo nic neví.

Zdroj: Marinarii.ro, LA Times, The New York Times

Video, které jste mohli minout: Na Slapech se potopila loď. Záchranáři vyprostili dva podchlazené lidi a psa

Klára Ochmanová

redaktorka FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom