Letadlo se 158 lidmi se zřítilo poblíž New Yorku. Řada těl byla plná drog, dispečeři prý neudělali chybu

Letecké katastrofy II (6) – palivo
Silná tlaková níže nad severovýchodním pobřežím USA 25. ledna 1990 dělala vrásky všem letištím v oblasti. Bez ohledu na to, jaké panovalo počasí, ale letoví dispečeři ve Washingtonu, D.C. požadovali, aby newyorské letiště Johna Fitzgeralda Kennedyho (JFK) přijímalo 33 letadel za hodinu. Přitom v následujících hodinách musela být kvůli mlze a mrakům tamní hlavní přistávací dráha zcela uzavřena.
Ze 4000 kilometrů vzdáleného kolumbijského Medellínu se směrem do New Yorku chystal odstartovat let AVA 052 společnosti Avianca. Na cestu měl čtyřmotorový Boeing 707-321B přes 36 tun paliva, dost na celou cestu a dvě hodiny letu navíc. Na palubě letadla, jež odstartovalo kolem 15 hod., bylo 149 cestujících a devět členů posádky.
Přetížený prostor nad New Yorkem
Počasí nad New Yorkem se neustále zhoršovalo a letadla ze zámoří musela kroužit a čekat na vhodnou chvíli k přistání na jedinou provozuschopnou dráhu. Letu 052 zbývalo do New Yorku 40 minut, když dostal poblíž Norfolku pokyn odklonit se na eliptickou dráhu nad oceánem a vyčkat dalších instrukcí. Ty skutečně přišly, ale až po 20 minutách. Stroj mohl pokračovat na New York, letěl ale už na dvouhodinovou palivovou rezervu.
Dotaz pilotů, zda mohou přistát na náhradním letišti v Bostonu, zůstal nezodpovězený a dispečeři si kolumbijský let mezi sebou neustále předávali s tím, že musí ještě vyčkat. Stroj se nakonec dostal na 70 kilometrů od JFK, přistání ale bylo stále v nedohlednu. O to samé se zde pokoušelo 39 letadel a další desítky jich na zemi čekaly na vzlet.
Letadlo dostalo pokyn kroužit ve výšce 3000 metrů. Ve 20:55 začal hlasový záznamník v kabině nahrávat posledních 40 minut letu. Letový inženýr spočítal, že letadlo má paliva jen na omezenou dobu letu. Ze záznamu se zdálo, že posádka buďto rezignovala, nebo byla příliš ostýchavá, aby si stěžovala. Nicméně dispečer jim přidělil prioritní slot a předal kolumbijský boeing svému kolegovi. Ten ale o rychle ubývajícím palivu neměl ani tušení.
Po více než šesti hodinách manuálního řízení (autopilot byl z důvodu poruchy nepoužitelný) si fyzická a psychická zátěž začaly na kapitánovi vybírat daň. Kapitán navíc neuměl dobře anglicky, takže se musel spoléhat na informace od druhého pilota. Posádka nicméně věřila, že po desítkách minut čekání dispečeři o jejich palivové nouzi vědí a zařídí jim přednostní přistání.
Neúspěšné přiblížení
Pouhých několik minut před přistáním byl let AVA 052 předán věži na Kennedyho letišti, kterému ale končila směna. Podle jeho pokynů mohlo kolumbijské letadlo konečně zahájit přiblížení k přistávací dráze. V tu chvíli zbývalo v nádržích palivo už jen na deset minut letu a bylo tedy nutné přistát hned napoprvé.
Letadlo se k přistávací dráze blížilo ve výšce 500 metrů se silným větrem zleva, který se ale o 150 metrů níže prudce změnil a zeslábl ze 110 km/h na 40 km/h. Silný střih větru způsobil, že tři kilometry před přistáním se stroj propadl do výšky 60 metrů, a protože pro silnou mlhu a déšť kapitán neviděl přistávací dráhu, musel znovu přidat plyn, čímž vyčerpal značnou část zbývajícího paliva. Přiblížení se nepodařilo a stroj musel prudce stoupat. Zvednutí přídě letadla ale mělo katastrofální vliv na zbytek paliva. „Pokud máte méně než tři tuny paliva, musíte si dát pozor, aby se nedostalo do zadní části nádrží. Pak ho čerpadla nenasají,“ vysvětlil v pořadu Letecké katastrofy na Prima ZOOM Ron Schleede, vyšetřovatel Národního úřadu pro bezpečnost dopravy Spojených států (NTSB).
Přečtěte si také: Letadlo mrtvých duší mířilo do Prahy. Stíhačky jen přihlížely tragédii 121 lidí
Let Avianca se musel z výšky 700 metrů pokusit o nové přiblížení. Dispečer na věži, kterému končila směna, ale mezitím předal let 052 přibližovacímu stanovišti. Všechno tak začalo nanovo. Během dalšího obletu se provoz nad JFK ještě víc zahustil a dispečer letadlo odeslal na dlouhý čekací okruh asi 20 kilometrů za vnějším okrajem letiště. Posádka se snažila dispečery přesvědčit, že nemohou dále čekat. Když konečně dostali znovu povolení přistát, světla v letadle začala blikat. Motorům docházelo palivo. Krátce nato vysadily motory číslo tři a čtyři, o chvíli později i zbylé dva. Letadlo jako přízrak padalo na zem a prudce narazilo do svahu.
On the 25th of January 1990, Avianca flight 052 ran out of fuel while attempting to land at New York’s John F. Kennedy Airport, sending the Boeing 707 plummeting into the quiet suburb of Cove Neck on Long Island.
— Planesanity (@planesanity) October 3, 2023
The disaster killed 73 people. pic.twitter.com/Rfxw2hGwMT
Těla plná drog
Let Avianca 052 se zřítil na severním pobřeží Long Islandu asi 32 kilometrů od Kennedyho letiště. Extrémní přetížení při nárazu utrhlo kokpit a vymrštilo ho několik desítek metrů od letadla na zápraží rodinného domu. Záchranáři už z dálky slyšeli nářek zraněných, vzhledem k chybějícímu palivu letadlo nehořelo. Ze 158 lidí na palubě jich přežilo 85. Jediným přeživším členem posádky byla hlavní stevardka, z 11 dětí na palubě jich bylo deset nalezeno živých.
Mezi mrtvými pasažéry jich bylo několik, kteří měli v těle schované drogy. Drogové kartely takto využívaly chudé Kolumbijce k pašování narkotik do USA. Kvůli tomu musela márnici hlídat policie – úřady se bály, že se drogoví bossové pokusí těla, jež pro ně měla hodnotu milionů dolarů, násilím získat.
Mohlo by vás také zajímat: Další letecké neštěstí v USA: Zemřeli všichni cestující, jeden kolemjdoucí pak na místě dopadu
Vyšetřovatelé odhalili mezery v komunikaci letadla s dispečery. Ti se hájili tím, že piloti používali místo pojmu „nouze“ (emergency) slovo „priorita“. Vyšetřovatelé nakonec dospěli k názoru, že se dispečeři vzhledem k informacím od posádky zachovali správně, přesto byla pozůstalým obětí americkou vládou vyplacena část odškodného.
Video, které jste mohli minout: Při srážce dvou letadel nad Německem zahynulo 71 lidí. Velká tragédie skončila ubodáním dispečera